Blog

Ik wens je veel personeel toe

ik wens je veel personeel toe

“Ik wens je veel personeel toe.”

Deze oorspronkelijke uitspraak komt uit de Joodse en Arabische samenleving. Iemand veel personeel wensen zou zoiets betekenen als ze veel zorgen en veel ellende toewensen. Je gunt een ander dus geen succes toe. Niet heel positief…

Maar vandaag de dag zou deze uitspraak voor veel werkgevers juist een uitkomst zijn! Het is compleet het tegenovergestelde van wat deze uitspraak van oorsprong betekent. Hoeveel werkgevers staan namelijk nog steeds te springen om goede mensen? Een Kwantum in Eindhoven moest zelfs zijn deuren sluiten omdat ze geen personeel kunnen vinden. Dat moet toch anders kunnen?

Inhoud

Dat kan anders!

Er zijn nog veel organisaties die vast blijven houden aan oude manieren van werven. Eén van deze oude manieren is bijvoorbeeld het plaatsen van een advertentie in de krant of op een vacature site. En dan maar afwachten tot er reacties op komen (en dan natuurlijk hopen dat er minimaal één goede kandidaat tussen zit). Er zijn dan ook nog organisaties die (goedbedoeld) de tijd nemen met reageren op de sollicitaties. Vanuit het idee om in één keer de verzamelde reacties een bericht terug te sturen duurt het zo soms enkele weken voordat de eerste sollicitanten en reactie ontvangen. 

Dit kan tegenwoordig niet meer! Je kan niet meer achterover leunen en afwachten dat er kandidaten gaan reageren op jouw vacatures. Je kan niet meer een paar weken wachten met reageren op je sollicitanten. De kans dat de kandidaat al voor een andere job gekozen heeft is levensgroot aanwezig. Om dat te voorkomen, kan je niet stil blijven zitten of blijven doen en denken zoals je altijd deed. Je moet investeren in nieuwe ideeën, visie en energie om de vacatures sneller en beter dan ooit ingevuld te krijgen. Hieronder een aantal tips hoe jij snel personeel kan vinden:

1. Online job advertising

Bij online job advertising liggen nu de grote kansen! Wij werken hier al enige tijd mee en hebben ons hierin gespecialiseerd. En, het heeft bij veel klanten ongekende resultaten opgeleverd. Als één van de belangrijkste redenen zien wij dat we hiermee de passieve- of latente werkzoekende bereiken. Dit is ongeveer 75% van de professionals in Nederland. Deze mensen zijn niet te vinden op de job-boards, maar staan wel open voor een interessant aanbod. 

Met Online job advertising maak je via social media contact met de juiste doelgroep voor een openstaande vacature. Het gebruik van online job marketing bespaart een organisatie uiteindelijk tijd en geld (of 1150 crompousen 😉). Door de juiste doelgroep aan te spreken is de kans namelijk groter dat je met de mensen in contact komt die oprecht geïnteresseerd zijn in de vacature en passen bij de organisatie. En het grootste voordeel: Je behoudt de werving en selectie in eigen hand, dus dit werkt ook nog eens kostenbesparend!

2. Laagdrempelig contact en korte formulieren

Laat (passieve) werkzoekenden niet te uitgebreide formulieren invullen. Hoe meer je moet invullen, hoe sneller iemand kan afhaken. Zorg dat je minimaal de contactgegevens ontvangt en neem daarna ZELF contact met ze op. Wees proactief hierin! Met het eerste contact kan je een filtering maken of de kandidaat de juiste kandidaat is. Je wilt contact en kennismaken met de persoon. Daar past veel meer een contactformulier of iets vergelijkbaars bij. Dat is laagdrempelig.

3. Direct reageren en uitnodigen voor gesprek

De snelheid waarmee jij als organisatie reageert is de key tot succes, vooral met online job advertising! Wij adviseren onze klanten om dezelfde dag of maximaal de dag daarna nog telefonisch contact op te nemen. Reageren met een e-mail is in een volle agenda heel verleidelijk. Maar vooral persoonlijk en warm contact via de telefoon is in deze fase belangrijk. Dus snelheid en persoonlijkheid is ongelooflijk belangrijk!

4. Een goed onboarding programma

De eerste werkweek van een werknemer is altijd zwaar. Er valt veel te leren, veel nieuwe indrukken, iedereen gaat door met hun eigen werk… Maar je wilt niet dat jouw nieuwe personeelslid gelijk stopt doordat hij/zij zich niet thuis voelen. Denk daarom goed na welke taken je nieuwe personeelslid krijgt en bij wie hij/zij kan komen om vragen te beantwoorden. Een buddy voor deze eerste periode zal snel z’n waarde bewijzen

Wij geloven dat dit een dynamisch groei van je organisatie kan laten zien. Een groei in enthousiasme, vernieuwing en dat de organisatie geïnspireerd wordt door nieuwe personeelsleden met nieuwe, verfrissende inzichten. En wij dragen graag bij aan de groei in personeel binnen jouw organisatie!

Wil je nog ideeën wisselen? Dan staan wij altijd open om met jou het gesprek aan te gaan hoe jij je vacatures anders kan indelen of vormgeven.  Neem ook gerust een kijkje op weyou.nl of bel ons op 085 – 040 36 53 om in gesprek te gaan

Ga met Jakob op zoek naar jouw nieuwe talent!

Bespreek vrijblijvend hoe WeYou jou binnen een maand aan personeel helpt

Meer Blogs
Kom meer te weten!

Lees één van onze andere blogs om tot meer inzichten te komen op het gebied van werving!

Van bereik naar relevantie: zo maak je social posts die écht landen bij je doelgroep
Veel organisaties posten wat er op dat moment voorhanden is: een openstaande vacature, een gezellige teamfoto of een nieuwsbericht over een afgerond project. Op zichzelf waardevol, maar samen vormen z...
Vacaturetekst schrijven? Begin met de campingversie
Wanneer mensen zélf vertellen wat ze doen, klinkt dat ineens heel anders dan de gemiddelde vacaturetekst op je website. Geen ronkende functietitels.Geen “dynamisch team binnen een innovatieve organisa...
Van zichtbaar naar onweerstaanbaar: de ruis eruit, de juiste mensen erin
Natuurlijk, het is belangrijk dat mensen je kunnen vinden. Dat je vacatures op je socials en je werken-bij-site staan. Maar als jouw boodschap niet overtuigt, blijven de reacties uit. Werkzoekenden wo...
Ben jij vindbaar als werkgever op het moment dat een werkzoekende zoekt?
Werk zoeken is lang niet altijd een bewuste, actieve keuze. Denk aan mensen die regelmatig op Funda kijken zonder direct verhuisplannen. Of aan het eindeloos scrollen op Marktplaats, “gewoon om even t...
Personeel werven? Doe het niet alleen!
Medewerkers zijn niet alleen collega's, maar ook waardevolle ambassadeurs. Zij weten als geen ander hoe het écht is om bij de organisatie te werken. Hun verhalen, ervaringen en netwerken vormen een au...
Slim werven binnen het MKB: zo maak je elke euro waardevol
Kandidaten kiezen steeds vaker bewust voor een organisatie waarvan ze het verhaal begrijpen en waarderen. Zorg dat je helder communiceert over waarom jouw bedrijf bestaat, wat jullie doelen zijn, en w...
Waarom niemand jouw vacature ziet (en hoe je dat oplost!)
Als jouw vacature niet actief onder de aandacht wordt gebracht, blijft deze onopgemerkt. Potentiële kandidaten zoeken via Google, social media en vakwebsites. Zonder een gerichte strategie blijft je v...
Succesvol werven is vissen: Heb jij de juiste techniek? 🎣
Een goede visser weet precies welke vis hij zoekt en waar die zich bevindt. Hetzelfde geldt voor werving. Te vaak blijven vacatures vaag: “We zoeken een gedreven, enthousiaste collega.” Maar wat betek...
De toekomst van personeelswerving: Kiest AI of de mens?
De manier waarop organisaties talent aantrekken, is volop in beweging. Traditionele methoden maken plaats voor slimme technologieën, terwijl menselijk contact een belangrijke rol blijft spelen.  ...
Een WAKE-UP CALL voor wie succesvol personeel wil werven
Je hoeft maar een willekeurige straat in te lopen en overal zul je dezelfde boodschap zien: “Wij zoeken mensen!” Of het nu op een bedrijfsbusje, een winkelruit of een reclamebord langs de snelweg staa...
Van bereik naar relevantie: zo maak je social posts die écht landen bij je doelgroep
Veel organisaties posten wat er op dat moment voorhanden is: een openstaande vacature, een gezellige teamfoto of een nieuwsbericht over een afgerond project. Op zichzelf waardevol, maar samen vormen z...
Vacaturetekst schrijven? Begin met de campingversie
Wanneer mensen zélf vertellen wat ze doen, klinkt dat ineens heel anders dan de gemiddelde vacaturetekst op je website. Geen ronkende functietitels.Geen “dynamisch team binnen een innovatieve organisa...
Van zichtbaar naar onweerstaanbaar: de ruis eruit, de juiste mensen erin
Natuurlijk, het is belangrijk dat mensen je kunnen vinden. Dat je vacatures op je socials en je werken-bij-site staan. Maar als jouw boodschap niet overtuigt, blijven de reacties uit. Werkzoekenden wo...
Ben jij vindbaar als werkgever op het moment dat een werkzoekende zoekt?
Werk zoeken is lang niet altijd een bewuste, actieve keuze. Denk aan mensen die regelmatig op Funda kijken zonder direct verhuisplannen. Of aan het eindeloos scrollen op Marktplaats, “gewoon om even t...
Personeel werven? Doe het niet alleen!
Medewerkers zijn niet alleen collega's, maar ook waardevolle ambassadeurs. Zij weten als geen ander hoe het écht is om bij de organisatie te werken. Hun verhalen, ervaringen en netwerken vormen een au...
Slim werven binnen het MKB: zo maak je elke euro waardevol
Kandidaten kiezen steeds vaker bewust voor een organisatie waarvan ze het verhaal begrijpen en waarderen. Zorg dat je helder communiceert over waarom jouw bedrijf bestaat, wat jullie doelen zijn, en w...

Zichtbaar zijn = gevonden worden

Ben jij zichtbaar voor werkzoekenden? Ontdek het snel!

✅ Zie waar je onbewust onzichtbaar bent voor talent.
✅ Krijg concrete adviezen om jouw zichtbaarheid snel te verbeteren.
✅ Weten hoe je sterker en aantrekkelijker naar buiten treedt.
✅ Zet de eerste stap naar een werkgeversmerk dat mensen aantrekt.