Hallo HR-managers, bedrijfsleiders, directeuren, en andere bazen, mijn naam is Dave, 19 jaar en ik ben een enthousiaste stagiair bij WeYou. Vandaag heb ik de kans gekregen om een blog te schrijven, een kans die ik natuurlijk met beide handen aanpak. Tijdens het bedenken van een onderwerp van een blog, dacht ik: Wat kan ik inbrengen waar organisaties iets aan hebben en waar ikzelf wat over kan vertellen?
Toen bedacht ik me dat ik in Generatie Z val (geboren tussen 1997 en 2010) en dat ik in de nabije toekomst werk moet gaan zoeken. Deze Generatie is volledig in het digitale tijdperk opgegroeid. Maar toch zit er nog veel verschil tussen mensen die 19 en 25 jaar zijn op het gebied van social media gebruik. In deze blog neem ik jullie mee en vertel ik hoe ik en mijn vrienden tegenwoordig Social Media gebruiken. Daarnaast natuurlijk ook de tips om onze generatie te bereiken. Veel lees plezier!
In deze blog onthul ik een klein geheim over hoe mijn vrienden en ik social media gebruiken, iets wat sommigen wellicht verrassend vinden. Welke platformen hebben onze voorkeur? Op mijn werk zijn ze vaak verbaasd te horen dat WhatsApp niet zo populair is onder ons. Dus, welke apps gebruiken we dan voornamelijk?
Geloof het of niet, maar wij zijn grootgebruikers van Snapchat. We gebruiken het om berichten te sturen, afspraken te plannen en elkaar op de hoogte te houden. Snapchat biedt ook de mogelijkheid voor groepsgesprekken, vergelijkbaar met WhatsApp. Buiten Snapchat zijn we ook actief op TikTok, YouTube en Instagram.
In tegenstelling tot deze apps, zijn WhatsApp, X en Facebook veel minder in gebruik bij ons. Wat betreft LinkedIn: op dit moment gebruik ik dit platform nog niet veel, maar dat kan veranderen wanneer ik actief op zoek ga naar werk.
Voordat ik solliciteer, kijk ik eerst naar bedrijven die ik al ken of die dichtbij zijn. Vaak ken ik deze bedrijven doordat vrienden er werken of omdat ze online goed zichtbaar zijn. Voordat ik solliciteer, check ik altijd de social media van een bedrijf om te zien of ik me daar zie werken. Daarna hoop ik natuurlijk dat ze vacatures hebben die bij me passen!
Wat mij aantrekt als ik de socials van een bedrijf bekijk, is het werkplezier die ze uitstralen. Dat je het gevoel krijgt van: “Daar wil ik werken!” Als een bedrijf plezier en goede samenwerking laat zien, dan denk ik: daar wil ik werken! Voor mij is het heel belangrijk dat je met plezier naar je werk gaat, en dat zie je vaak terug in hoe een bedrijf zich presenteert.
Tijdens mijn stage heb ik veel gehoord over het werven van personeel. De focus bij WeYou ligt voornamelijk op het creëren van een goede Employer branding. Dit ontstaat door de uniek waarde van een organisatie aan de buitenwereld te laten zien. Hierdoor wordt personeel vinden een gevolg van de unieke en aantrekkelijke waarde van een bedrijf. De focus om dit te doen ligt voornamelijk op de online omgeving. Hier maken mensen tegenwoordig namelijk het meeste gebruik van.
Maar hoe trek je nu de huidige generatie aan binnen je organisatie? En hoe zet je een moderne wervingsstrategie op? Over deze onderwerpen zijn diverse blogs geschreven. Deze blogs bevatten tal van tips en strategieën die je kunt inzetten om zowel de huidige als toekomstige generaties werknemers aan te trekken:
Als onderdeel van deze doelgroep, vind ik het leuk om dit te delen! Ik hoop dat je er een stukje wijzer bent geworden. Door deze tips toe te passen, geloof ik dat je een positieve impact kan maken op je werving. Bij WeYou staan ze altijd klaar om me jou in gesprek wat het beste bij jouw bedrijf past.
Wil je er een keer over sparren hoe je dit kan toepassen in je eigen bedrijf? Dan kan je altijd met ons contact opnemen via via weyou.nl of bel ons gerust op 085 – 040 36 53.
Bespreek vrijblijvend hoe WeYou jou binnen een maand aan personeel helpt
Lees één van onze andere blogs om tot meer inzichten te komen op het gebied van werving!
✅ Zie waar je onbewust onzichtbaar bent voor talent.
✅ Krijg concrete adviezen om jouw zichtbaarheid snel te verbeteren.
✅ Weten hoe je sterker en aantrekkelijker naar buiten treedt.
✅ Zet de eerste stap naar een werkgeversmerk dat mensen aantrekt.