Blog

Een WAKE-UP CALL voor wie succesvol personeel wil werven

Werven van personeel

Als verkoper verdwaald in je eigen winkel: een WAKE-UP CALL voor wie succesvol personeel wil werven

Laatst zat ik met een goede vriend te praten over zijn werk. Hij vertelde me dat zijn bedrijf volop personeel aan het werven was. Het wilde maar niet lukken, en hij sprak zijn twijfels uit over de werkwijze van de HR-medewerkers. “Zij werken meerdere dagen in de week, maar vinden niemand. Ik zie ze ook nergens op de werkvloer en volgens mij begrijpen ze helemaal niet wat er speelt. Personeel vinden is toch hun taak? En als zij niet weten wat er speelt; hoe weten zij dan wie ze moeten vinden?”

Au… pijnlijk, en toch een logische gedachte? Het deed me meteen denken aan iets wat ik (te) vaak zie gebeuren bij werkgevers en HR-medewerkers in de huidige arbeidsmarkt. Waarbij het inderdaad vaker dan je denkt lijkt alsof men niet precies weet wat er speelt; iets dat nog nooit zo belangrijk is geweest. Je zult het misschien herkennen, of het confronterend vinden. Ik hoop je dan ook aan het denken te zetten met deze blog.

Inhoud

Een markt in beweging

Je hoeft maar een willekeurige straat in te lopen en overal zul je dezelfde boodschap zien: “Wij zoeken mensen!” Of het nu op een bedrijfsbusje, een winkelruit of een reclamebord langs de snelweg staat. Iedereen is op zoek naar nieuw talent. De vraag is groot, en het aanbod? Dat is schaars.

Het deed me denken aan een krachtig voorbeeld van vraag en aanbod. Stel je voor: je bent op vakantie, het is snikheet, en na een stevige wandeling sta je beneden aan een berg. Daar staat een verkoper met ijskoud water. Je betaalt met liefde een paar euro voor een flesje. Waarom? Omdat die verkoper precies weet wie zijn doelgroep is en wat ze nodig hebben: vermoeide toeristen, dorstig en warm, die nú behoefte hebben aan water. Hij staat op de juiste plek, met het juiste aanbod, op het juiste moment.

Wat deze straatverkoper intuïtief begrijpt, missen nog te veel werkgevers en HR-medewerkers als het gaat om recruitment: het draait om de juiste boodschap, op het juiste moment, voor de juiste doelgroep.

Vraag en aanbod in recruitment

In de huidige arbeidsmarkt lijkt het werven van talent op dat van water in een droogteperiode. Iedereen vecht om die ene kandidaat. Maar zijn jouw HR-medewerkers voorbereid op deze concurrentiestrijd? Weten ze precies wie jullie doelgroep is, wat deze nodig heeft, en waarom die voor jullie zou kiezen?

Nog té vaak zie ik werkgevers en HR-teams een cruciaal inzicht missen: recruitment is marketing. Het draait tegenwoordig om het verkopen van je organisatie aan potentiële nieuwe collega’s. En als je niet weet wat je verkoopt, aan wie, en waarom? Dan ben je als verkoper verdwaald in je eigen winkel.

Stel de juiste vragen

Om je werkgeversmerk te versterken, moet je eerst een stevig fundament leggen. Begin met deze kernvragen en pas ze vervolgens, als verdieping, specifiek toe per vacature:

  • “Wie is onze doelgroep?”
  • “Wat heeft deze groep nodig, en waar bevindt ze zich nu?”
  • “Wat maakt ons anders dan de concurrentie?”
  • “Welke unieke waarde bieden wij onze toekomstige collega’s?”
  • “Hoe verleidt ons aanbod deze specifieke doelgroep?”

Door deze vragen niet alleen algemeen, maar ook per vacature te beantwoorden, kun je gerichter inspelen op de behoeften en wensen van je ideale kandidaat. Dat maakt jouw werkgeversmerk niet alleen sterker, maar ook relevanter.

Het belang van maatwerk

Niet iedere kandidaat zoekt hetzelfde. Een monteur in de installatietechniek, een accountmanager buitendienst of een werktuigbouwkundig engineer in de machinebouw: voor de een is een hoog salaris doorslaggevend, terwijl de ander opbloeit in een hechte teamsfeer. Ga daarom uit van wat jouw doelgroep écht beweegt. Waar lopen zij warm voor? En hoe kun je daar op inspelen?

Want als je als werkgever niet weet wat je te bieden hebt, wie je wilt bereiken, en waarom ze voor jou zouden kiezen, ben je als een verkoper die verdwaald is in zijn eigen winkel. En daarmee wordt het een uitdaging om personeel te werven in de arbeidsmarkt van vandaag.

Jouw werkgeversmerk op de kaart

Het bouwen van een sterk werkgeversmerk begint hier. Met de antwoorden op deze vragen kun je gericht aan de slag. Verleid jouw ideale kandidaten door op het juiste moment, op de juiste plek, de juiste boodschap over te brengen. En vergeet niet: vraag en aanbod werkt twee kanten op. Wat jij te bieden hebt, moet naadloos aansluiten op waar jouw toekomstige collega naar op zoek is.

Dus: Wat is jouw unieke aanbod? En hoe ga je dat laten zien?

Ga met Jakob op zoek naar jouw nieuwe talent!

Bespreek vrijblijvend hoe WeYou jou binnen een maand aan personeel helpt

Meer Blogs
Kom meer te weten!

Lees één van onze andere blogs om tot meer inzichten te komen op het gebied van werving!

Van bereik naar relevantie: zo maak je social posts die écht landen bij je doelgroep
Veel organisaties posten wat er op dat moment voorhanden is: een openstaande vacature, een gezellige teamfoto of een nieuwsbericht over een afgerond project. Op zichzelf waardevol, maar samen vormen z...
Vacaturetekst schrijven? Begin met de campingversie
Wanneer mensen zélf vertellen wat ze doen, klinkt dat ineens heel anders dan de gemiddelde vacaturetekst op je website. Geen ronkende functietitels.Geen “dynamisch team binnen een innovatieve organisa...
Van zichtbaar naar onweerstaanbaar: de ruis eruit, de juiste mensen erin
Natuurlijk, het is belangrijk dat mensen je kunnen vinden. Dat je vacatures op je socials en je werken-bij-site staan. Maar als jouw boodschap niet overtuigt, blijven de reacties uit. Werkzoekenden wo...
Ben jij vindbaar als werkgever op het moment dat een werkzoekende zoekt?
Werk zoeken is lang niet altijd een bewuste, actieve keuze. Denk aan mensen die regelmatig op Funda kijken zonder direct verhuisplannen. Of aan het eindeloos scrollen op Marktplaats, “gewoon om even t...
Personeel werven? Doe het niet alleen!
Medewerkers zijn niet alleen collega's, maar ook waardevolle ambassadeurs. Zij weten als geen ander hoe het écht is om bij de organisatie te werken. Hun verhalen, ervaringen en netwerken vormen een au...
Slim werven binnen het MKB: zo maak je elke euro waardevol
Kandidaten kiezen steeds vaker bewust voor een organisatie waarvan ze het verhaal begrijpen en waarderen. Zorg dat je helder communiceert over waarom jouw bedrijf bestaat, wat jullie doelen zijn, en w...
Waarom niemand jouw vacature ziet (en hoe je dat oplost!)
Als jouw vacature niet actief onder de aandacht wordt gebracht, blijft deze onopgemerkt. Potentiële kandidaten zoeken via Google, social media en vakwebsites. Zonder een gerichte strategie blijft je v...
Succesvol werven is vissen: Heb jij de juiste techniek? 🎣
Een goede visser weet precies welke vis hij zoekt en waar die zich bevindt. Hetzelfde geldt voor werving. Te vaak blijven vacatures vaag: “We zoeken een gedreven, enthousiaste collega.” Maar wat betek...
De toekomst van personeelswerving: Kiest AI of de mens?
De manier waarop organisaties talent aantrekken, is volop in beweging. Traditionele methoden maken plaats voor slimme technologieën, terwijl menselijk contact een belangrijke rol blijft spelen.  ...
Personeel werven via je website: 10 praktische tips
Aantrekkelijke werkgever uitstraling bij je vacaturesPresenteer jouw bedrijf als een aantrekkelijke werkgever. Laat op de website zien waarom het werken bij jouw organisatie bijzonder is. Een sterke...
Van bereik naar relevantie: zo maak je social posts die écht landen bij je doelgroep
Veel organisaties posten wat er op dat moment voorhanden is: een openstaande vacature, een gezellige teamfoto of een nieuwsbericht over een afgerond project. Op zichzelf waardevol, maar samen vormen z...
Vacaturetekst schrijven? Begin met de campingversie
Wanneer mensen zélf vertellen wat ze doen, klinkt dat ineens heel anders dan de gemiddelde vacaturetekst op je website. Geen ronkende functietitels.Geen “dynamisch team binnen een innovatieve organisa...
Van zichtbaar naar onweerstaanbaar: de ruis eruit, de juiste mensen erin
Natuurlijk, het is belangrijk dat mensen je kunnen vinden. Dat je vacatures op je socials en je werken-bij-site staan. Maar als jouw boodschap niet overtuigt, blijven de reacties uit. Werkzoekenden wo...
Ben jij vindbaar als werkgever op het moment dat een werkzoekende zoekt?
Werk zoeken is lang niet altijd een bewuste, actieve keuze. Denk aan mensen die regelmatig op Funda kijken zonder direct verhuisplannen. Of aan het eindeloos scrollen op Marktplaats, “gewoon om even t...
Personeel werven? Doe het niet alleen!
Medewerkers zijn niet alleen collega's, maar ook waardevolle ambassadeurs. Zij weten als geen ander hoe het écht is om bij de organisatie te werken. Hun verhalen, ervaringen en netwerken vormen een au...
Slim werven binnen het MKB: zo maak je elke euro waardevol
Kandidaten kiezen steeds vaker bewust voor een organisatie waarvan ze het verhaal begrijpen en waarderen. Zorg dat je helder communiceert over waarom jouw bedrijf bestaat, wat jullie doelen zijn, en w...

Zichtbaar zijn = gevonden worden

Ben jij zichtbaar voor werkzoekenden? Ontdek het snel!

✅ Zie waar je onbewust onzichtbaar bent voor talent.
✅ Krijg concrete adviezen om jouw zichtbaarheid snel te verbeteren.
✅ Weten hoe je sterker en aantrekkelijker naar buiten treedt.
✅ Zet de eerste stap naar een werkgeversmerk dat mensen aantrekt.