In deze blog neem ik je mee terug in de tijd op het gebied van personeel werven. Wat zien we en wat kunnen we leren uit de geschiedenis, specifiek in de tweede helft van de vorige eeuw, van de ontwikkeling van de arbeidsmarkt?
Om een mooi beeld te schetsen kijken we naar 3 perioden;
In deze blog duiken we dieper in de wervingsmethoden die destijds werden gebruikt en hoe deze zich ontwikkelden in de loop der jaren. Wat kunnen we leren van die periode en hoe kan dat ons helpen in de huidige arbeidsmarkt? Een verrassende conclusie lees je aan het einde van de blog. Ga je mee terug in de tijd?
De wederopbouw na de oorlog bracht een periode van hoge werkloosheid. Nederlandse bedrijven konden kiezen uit een breed scala aan potentiële kandidaten voor openstaande functies. (Dat is tegenwoordig wel wat anders😉).
Deze groei zorgde ervoor dat bedrijven snel konden uitbreiden, wat resulteerde in een toename van het aantal banen in diverse sectoren. Nieuwe industrieën bloeiden op en bestaande sectoren groeiden, waardoor er vervolgens weer extra vraag ontstond naar gekwalificeerde arbeidskrachten.
De combinatie van een ruime beschikbaarheid van arbeidskrachten en een groeiende economie creëerde een gunstig klimaat voor de werving van personeel in Nederland in de naoorlogse periode. Maar hoe ging het personeel werven in deze tijd nu precies in zijn werk?
In de vorige eeuw werden verschillende wervingsmethoden toegepast om aan de groeiende behoefte aan personeel te voldoen. Werkgevers maakten gebruik van de mogelijkheden en strategieën die op dat moment voorhanden waren om geschikte kandidaten aan te trekken. Hieronder vind je een aantal:
In de jaren ’60 en ’90 kenmerkte de arbeidsmarkt zich door een levendige dynamiek. In de jaren ’60 bracht de economische groei een golf van nieuwe mogelijkheden met zich mee. Sectoren zoals automotive, luchtvaart en technologie floreerden, en jonge professionals stonden te popelen om deel uit te maken van deze opwindende ontwikkelingen. In de jaren ’90 zien we een verschuiving naar een meer technologisch gedreven arbeidsmarkt. De opkomst van computers, internet en mobiele technologieën opende nieuwe deuren voor werkgelegenheid in IT, telecommunicatie en e-commerce.
Deze kansen brachten in beide decennia ook uitdagingen met zich mee. Met een groeiende vraag naar talent moesten bedrijven inventieve wervingsstrategieën bedenken om zich te onderscheiden en de juiste mensen aan te trekken.
In deze twee periodes nam de krapte op de arbeidsmarkt sterk toe. Hierdoor pasten werkgevers verschillende methoden toe om geschikt personeel aan te trekken. Enkele van deze methoden waren:
Hoewel we door de tijd zijn gereisd en een kijkje hebben genomen in de wervingsmethoden van de naoorlogse periode en de bruisende jaren ’60 en ’90, lijkt het erop dat sommige bedrijven nog steeds vastzitten in het verleden als het gaat om werving. Het is verbazingwekkend hoeveel van deze oude tactieken nog steeds deel uitmaken van het repertoire van moderne HR-afdelingen. Mond-tot-mondreclame, lokale arbeidsbureaus, krantenadvertenties, openbare aankondigingen en persoonlijke benadering: het zijn allemaal methoden die al heel lang bestaan en toen der tijd met de ontwikkelingen innovatief waren. Maar ook de tijd van werving blijft niet stil staan.
Het is tijd voor een realiteitscheck. Terwijl we terugkijken op de geschiedenis van werving, is het duidelijk dat sommige bedrijven de memo over vernieuwing hebben gemist. In plaats van zich vast te klampen aan oude gewoonten, is het noodzaak dat het besef komt voor een verandering in werving. Dit betekent niet dat alle oude wervingsmethodes afgeschaft moeten worden, maar onderzoek wat voor deze tijd werkt en kijk hoe je de ‘oude’ wervingsmethoden kan toepassen.
Meer weten of doorpraten over deze inzichten? Dan kan je altijd met ons contact opnemen via weyou.nl of bel ons gerust op 085 – 040 36 53.
Bespreek vrijblijvend hoe WeYou jou binnen een maand aan personeel helpt
Lees één van onze andere blogs om tot meer inzichten te komen op het gebied van werving!
✅ Zie waar je onbewust onzichtbaar bent voor talent.
✅ Krijg concrete adviezen om jouw zichtbaarheid snel te verbeteren.
✅ Weten hoe je sterker en aantrekkelijker naar buiten treedt.
✅ Zet de eerste stap naar een werkgeversmerk dat mensen aantrekt.