Zullen we anders maar gewoon stoppen met werven?

Hopeloos wordt je ervan. Al die berichten over personeelstekort, terwijl je zelf ook het tekort merkt in je organisatie. Het blijft toch bijzonder om te zien hoe snel de wereld kan veranderen. Een tijd geleden was het lastig om een baan te vinden en kwam niet iedereen aan de bak. In deze tijd ontstond ook het fenomeen ‘discouraged worker effect’ . Dit houdt in dat mensen maar gewoon stoppen met het zoeken naar werk, want ze komen toch niet aan een baan. In de tegenwoordige tijd zou je dit fenomeen kunnen omdraaien, namelijk: Het ‘discouraged employer effect’ . Dit zou dan betekenen dat werkgevers maar stoppen met werven, want de openstaande vacatures worden toch niet ingevuld. Je bent de moed verloren!

Ontmoedigd door het ‘discouraged employer effect’?

De term ‘discouraged worker effect‘ komt uit de tijd dat het voor werkzoekenden niet meeviel een geschikte baan te vinden. Voor ons gevoel is dat lang geleden, maar in die tijd raakten werkzoekenden ontmoedigd omdat het maar niet wilde lukken. Ze gaven het uiteindelijk op. En zo ontstond er zelfs een vertekend beeld in de werkloosheidscijfers wanneer ze niet meer geregistreerd stonden als werkzoekenden.
Nu spreken we over een totaal andere periode. We zien zelfs berichten in de media dat werkgevers gaan solliciteren bij werknemers. De totaal omgekeerde wereld. En daarom kunnen we dus ondertussen ook spreken over het ‘discouraged employer effect’. En wellicht is de situatie ook al zo dat er nog veel meer vacatures zijn dan dat er op dit moment staan geregistreerd. Om de simpele reden dat bij veel werkgevers de moed in de schoenen is gezakt en vacatures niet meer worden genoteerd. Ze geloven niet meer dat het zoeken naar personeel wat kan opleveren.

Eigenlijk wil je gewoon stoppen met werven

Misschien herken jij jezelf of jullie organisatie wel hierin. Eigenlijk wil je gewoon stoppen met werven, want er zit veel meer tijd en energie in dan dat het oplevert op dit moment. Maar is dat wel verstandig?

Het gaat voorlopig alleen maar erger worden

Om dit verhaal positief te houden, het gaat voorlopig niet beter worden. In 2021 hadden we al  behoorlijk last van het personeelstekort probleem. Uit onderzoek van het UWV blijkt nu, dat het eerste kwartaal van 2022, de Nederlandse arbeidsmarkt als zeer krap wordt gezien. In een jaar tijd is het aantal vacatures met 80% (!) toegenomen. 

Sommige bedrijven moeten zelfs dicht voor een aantal dagen per week

In de media lees je berichten van organisaties die op sommige dagen moeten sluiten of hun openingstijden moeten aanpassen. Allemaal omdat ze niet genoeg personeel hebben. Het stopt de groei van het bedrijf, maar ook de service naar de klanten toe. Daarnaast merken de medewerkers zelf ook dat er een hoge werkdruk is en dat gaat vervolgens ook weer ten kosten van de werksfeer. En zo ontstaat ook de kans dat je personeel naar een andere job gaat kijken waar de werkdruk lager ligt. Je merkt dus aan alle kanten dat het probleem niet binnen een paar dagen is opgelost.

Blijf scherp!

Juist in deze periode moet je niet bij de pakken neer zitten. Blijf gemotiveerd en enthousiast. Zorg voor een goede werksfeer en werkomgeving, zodat jouw huidige werknemers het nog wel naar hun zin hebben terwijl de werkdruk een stuk hoger ligt. Laat zien dat jij je personeel waardeert! Jouw personeel is het bestaansrecht van jouw organisatie. Blijf actief bezig met het invullen van vacatures en blijf zichtbaar. Juist blijven volharden in dit proces, kan jou nieuw personeel opleveren.

Jouw personeel is het bestaansrecht van jouw organisatie

Ga ook kijken naar andere investeringen en oplossingen. Een mooi creatief voorbeeld in de horeca is de toepassing van automatisering. Sommige horecabedrijven hebben een QR-code op de tafel geplakt. Als klanten deze QR-code scannen, komen zij op een website terecht waar zij zelf hun eten en drinken kunnen bestellen. Dit scheelt de medewerkers weer heen en weer lopen om de bestelling op te nemen bij elke tafel. Dit is misschien niet wat je direct wilt, want je wilt graag persoonlijke aandacht geven aan de klant. Maar als dit zorgt dat de werkdruk lager wordt en je op deze manier het probleem kunt oplossen, is het zeker de moeite waard. Creativiteit en automatisering in deze tijd is dus ook een noodzaak!

Doe eens iets anders

Toch blijft het invullen van vacatures lastig. Je doet je best om vacatures in te vullen, maar toch merk je dat het weinig tot niets oplevert. Heb je al eens overwogen om het roer om te gooien in jouw huidige manier van werven? Ga op zoek naar andere manieren hoe je werkzoekende kunt bereiken. Wees creatief met adverteren om op te vallen en maak gebruik van de huidige middelen die er zijn om personeel te vinden. Denk bijvoorbeeld aan social job advertising. Hierdoor kom je in beeld bij alle social media-gebruikers. Dit is een grote doelgroep, die ook nog eens specifiek is te ‘targetten’. Blijft dus investeren in het werven van nieuw personeel, ook al krijg je niet snel de vacatures ingevuld. Stil staan zorgt voor een grotere achterstand op het gebied van personeel werven, maar ook in de groei van je organisatie.

Val jij al goed op in de online omgeving om mensen te werven? Doe dan de wervingsanalyse van WeYou. Daarnaast ben je altijd welkom om even een belletje met ons te doen en hierover te sparren. 

Kijk ook eens op https://weyou.nl of bel ons op 085 – 040 36 53 om hierover door te praten.

Facebook
LinkedIn