Zelf doen +/- Uitbesteden

De beste wervingssuccesformule

Dit onderwerp houdt me al een tijdje bezig. En elke keer dacht ik dat ik er niet de juiste snaar mee zou kunnen raken. Maar in deze blog waag ik het er toch op en hoop je ermee te inspireren.

Wat is de beste wervingssuccesformule = Zelf doen +/- Uitbesteden?

In mijn gesprekken met verschillende organisaties zie ik eigenlijk twee groepen in hoe ze denken over het uitbesteden van werving. De ene groep heeft een soort principiële weerstand tegen het inzetten van externe wervingsbureaus. En de andere groep maakt, naast andere activiteiten, wel gebruik van één of meerdere wervingsbureaus.

De zelfdoeners 

De groep zelfdoeners zorgt bij het krijgen van de vacatures dat een bepaald intern proces in gang wordt gezet om de vacatures weer ingevuld te krijgen. Bij de ene organisatie lukt dat beter dan bij de andere. Hier zijn allerlei redenen voor te geven. De overgrote meerderheid van deze groep heeft flink veel moeite met de focus op het wervingsproces en het vinden van de juiste mensen. In veel gevallen zijn de daarvoor verantwoordelijke medewerkers ondertussen flink gefrustreerd. 

De uitbestedenaars

De groep die uitbesteden zet standaard de vacatures uit bij meestal één of meerdere bureaus. Vaak is dit ook gelijk de eerste stap en komen eventuele eigen activiteiten op een tweede plan. 

Deze groep staat ook open voor geschikte kandidaten, van onbekende bureaus die worden aangeboden. Het is maar zelden dat deze organisaties echt goede relaties opbouwt met de bureaus. Hierdoor is de samenwerking niet altijd optimaal wat zich uiteindelijk laat zien in de kwaliteit of kwantiteit van de geleverde dienst. En ‘in the end’ zijn ook de meeste van deze organisaties niet tevreden over de bureaus (in het algemeen). Positieve uitzonderingen zijn er gelukkig ook. Ook de hoge kosten worden vaak struikelpunt gezien in een goede samenwerking, maar vanwege het personeelsgebrek is de samenwerking meer een ‘noodzakelijk kwaad’ dan een goede relatie.

In mijn contact met al deze organisaties verbaas ik me vaak waarom er bepaalde logische stappen, die meer wervingssucces zouden geven, niet gewoon gedaan worden. Dit zou al zoveel meer opleveren en minder afhankelijkheid creëren.

De beste wervingssuccesformule

Elk bedrijf en elke vacature is uniek. Dat betekent per definitie dat er dus niet één standaard lijn is te trekken. En toch kan er door een betere balans tussen ‘zelf doen’ en ‘uitbesteden’ wel het ideale middelpunt worden gevonden. Op dit punt is namelijk het wervingssucces maximaal. 

Maar wat betekent dit nu concreet? Een aantal logische stappen:

  1. Zorg dat je allereerst goed nadenkt wat de beste wervingsstrategie voor jullie organisatie is. 
  2. Kom erachter wat je unieke waarden zijn en waarom dit je organisatie als aantrekkelijke werkgever typeert
  3. Leef je vooral in in de werkzoekende om er achter te komen welke stappen er nu echt nodig zijn.

Wanneer je je strategie en alle stappen op papier hebt gezet, ga je beoordelen wat je hiervan zelf kan doen. Dan blijkt namelijk dat je best een groot aantal stappen zelf kunt uitvoeren. Dat is prettig om te weten, omdat je nu kunt kiezen en de regie zelf in handen kunt houden.

Het is aan jou om de keuze te maken of je voor bepaalde stappen specialisme inhuurt of hier zelf je tijd en energie in steekt.

Succes met de wervingssuccesformule.

Heb je hulp nodig, dan helpen wij je graag.

Kijk voor meer informatie op:

www.weyou.nl

of neem contact op:

085 – 040 36 53

info@weyou.nl

Facebook
LinkedIn