Veel werkgevers vinden het moeilijk om goed personeel te vinden. Vacatures blijven lang open staan. De oorzaak wordt veelal gezien in het tekort aan goede vakmensen of specialisten.
Nu het er op lijkt dat we door het vaccinatieprogramma in de laatste fase van de corona-crisis terecht zijn gekomen, denken werkgevers na over de toekomst en een mogelijke groei.
Een tekort aan specialisten maakt het moeilijker om mensen te vinden. Elk vergelijkbare organisatie heeft datzelfde probleem. Het is belangrijk dat je als organisatie positief opvalt zodat je, ook bij een tekort, eerder gevonden wordt.
Maar hoe weet je of het wel of niet goed is wat je nu doet? Werkgever, laat je testen.
Om de juiste stappen te zetten bij het vinden van nieuw personeel is het nodig om te weten te komen wat de huidige stand van zaken is. Stel jezelf daarvoor veel vragen.
Hoe is het gesteld met je organisatie?
Zijn je medewerkers trots om deel te zijn van de organisatie? Gaan ze voor elkaar door het vuur? Komen ze fluitend naar het werk? Kunnen en willen ze je ambassadeur zijn?
Hoe is het gesteld met je employer branding, je werkgeversmerk? Wat is je werkgeversimago, hoe sta je bekend als werkgever? Hoe beschrijf je de vacatures? Weet jij geïnteresseerden te verleiden om bij je te solliciteren? Heb je het beste voor met je medewerkers? Zorg je dat ze op de meest prettige manier kunnen werken, zodat het maximale uit ze wordt gehaald?
Zomaar een aantal vragen die een begin kunnen worden van een grondige analyse.
Vragen die belangrijk zijn om te stellen en nog belangrijker om te weten wat het antwoord is om te kunnen bouwen aan de juiste stappen.
WeYou heeft een scan ontwikkeld die het resultaat van al deze antwoorden concreet in beeld brengt bij je wervingsactiviteit.
Een echte snel-test die wij online graag voor je uitvoeren, zonder enige kosten. Klik op de afbeelding voor meer informatie.
In dit geval is een positief resultaat het mooiste. Dat betekent dat je een goede visie hebt en het effect in meer en betere sollicitanten ervaart. Het is van groot belang dit vol te houden. Om het positieve effect te blijven houden moet je het de juiste aandacht en energie blijven geven. Vergelijkbaar met een goede conditie waarvoor je regelmatig traint en gezond leeft.
Maar bij een negatief resultaat, wat in dit geval dus verbetering behoeft, betekent het werk aan de winkel. Een negatief resultaat heeft een positieve kant in zich; het is niet te laat. De concrete punten geven aan waar de snelste verbeteringen zijn te realiseren.
Alleen de allereerste en belangrijkste stap is: bewust zijn van de noodzaak. Het realiseren dat de manier zoals je het altijd deed moet veranderen. Dat is over het algemeen niet makkelijk, maar daar ligt de kern.
Nadat de test je een duidelijke 0-meting geeft is het een kwestie van aanpakken. Zorg dat je gaat bouwen met als ultieme doel; het worden van de meest gewilde werkgever.
Kies je strategie:
1. Van binnenuit. Betrek direct je eigen mensen in de transformatie naar de meest gewilde werkgever. Stel je kwetsbaar op en neem elke input serieus.
2. De hybride strategie. Neem één of meerdere thema’s uit de test en ga heel praktisch aan de slag. Zo zet je verandering in gang in combinatie met de concrete praktijk.
Met de 5 stappen van de WeYou-methode is eenvoudig de lijn te houden binnen deze exercitie. Heb je begeleiding nodig, neem dan gerust contact met ons op. Of download gratis het white-paper ‘de 5 stappen van de WeYou-methode’. Klik op de afbeelding voor meer informatie.
Het mooie van de WeYou-methode is dat niet alleen van invloed op het invullen van de huidige vacatures. Het heeft ook effect op de toekomstige vacatures. Ook zorgt deze methode voor een positieve boost binnen de organisatie . Collega’s reageren enthousiast over de interactie met elkaar en realiseren zich steeds meer dat het vinden van nieuwe medewerkers niet alleen vanuit HR of directie hoeft te komen.
Vraag ons maar naar alle mooie en unieke verhalen van onze klanten.
Wil je hier meer over weten? Kijk dan op https://weyou.nl
085 – 040 36 53
Creatieve advertentie campagnes zijn (met verrassende aantallen sollicitanten) voor onze klanten succesvol gebleken.
Download de GRATIS brochure en ontdek onze kracht & wat dit voor jouw organisatie kan opleveren