verloren geld

Weggegooid geld!

Deze blog begint misschien niet zo inspirerend, maar eindigt positief. Dus lees snel door!

Ja, en ook deze keer werd ik weer getriggerd door de praktijk.

De berichten dat het gebrek aan personeel vervelende gevolgen heeft, blijven wekelijks de media vullen. En nog steeds, en dat zal niet zomaar gaan veranderen de komende tijd, hebben nog veel organisaties flink wat vacatures.

Nóg meer organisaties hebben over het hele jaar bekeken structureel vacatures. En voor deze organisaties is het aantal op jaarbasis eerder gegroeid dan afgenomen.

En wat is de eerste logische stap wanneer er intern een vacature is gedefinieerd? Men plaatst advertenties (on-line of off-line). En, afhankelijk van de prioriteit, worden er nog andere activiteiten ondernomen.

En daarna dan weer ‘back to work’ en afwachten.

Vacaturesites

Een uurtje scrollen door één van de grootste vacaturesites van het land maakt je draaierig. Vooral de zorg, het onderwijs, maar zeker ook binnen de techniek en nog vele andere vakgebieden vind je een overdaad aan vacatures. En zelfs met selecties op regio of specialisme blijft het aantal groot. En ze lijken uiteindelijk allemaal op elkaar.

En dan alle repeterende plaatsingen en patronen van wekelijks, om de week of maandelijkse plaatsingen van deze vacatures wel of niet gecombineerd met de papieren variant in de regionale of landelijke kranten.

Wat een geld mag dat kosten!

Doe het niet!

Het plaatsen van al deze advertenties lijken het gevoel te geven dat er alles aan gedaan is om deze vacatures in te vullen. Tegen beter weten in en elke keer opnieuw. Met de stille hoop dat het nu eens een keer wat op gaat leveren. Het lijkt wel de deelname aan de loterij. Wie weet deze keer wel een prijs! Want ja, met niet meedoen, win je zeker niet.

En toch durf ik te zeggen: Doe het niet. Het gaat je erg weinig opleveren.

Hoe dan?

Eigenlijk heel logisch. De belangrijkste punten wanneer adverteren pas echt zin heeft zijn:

  1. Laat het aansluiten op een compleet wervings-plan.
  2. Zorg dat het je lukt om in de advertentie over te brengen dat jouw organisatie voor de werkzoekende de meest aantrekkelijke is om bij te werken.
  3. Hou de aandacht vast van de geïnteresseerde. Verleid hem of haar door te verwijzen in de advertentie naar een plek waar er meer te vinden is over je organisatie (meestal online).

Adverteren alleen is weggegooid geld.

Werken-bij website

WeYou is één van de labels van de Home4talent-groep waar in een totaal-concept de klant geholpen wordt om een werken-bij omgeving te creëren, als ‘landingspagina’ voor alle wervingsactiviteiten. Uit de praktijk blijkt dat adverteren nu ‘opeens’ wel zin heeft. We hebben voorbeelden genoeg dat de WeYou werken-bij omgeving de investering in vacatureadvertenties de moeite waard maakten. En hoe leuk is het om vol trots ‘uit te pakken’ over je team, je cultuur en allerlei andere mooie redenen om ook onderdeel te worden van de club!

Dus, adverteren maar!

 

Kijk voor meer informatie op:

weyou.nl

of neem contact op:

085 – 040 36 53

info@weyou.nl

Facebook
LinkedIn