personeelswerving en televisie kopen

Wat een nieuwe televisie kopen met personeelswerving te maken heeft

In de tijd dat het al niet makkelijk is om nieuw personeel te vinden is het best verrassend hoeveel organisaties nog steeds gebruik maken van de ‘ouderwetse’ vacatureadvertenties. Weken achter elkaar zie je dezelfde (grote) advertenties terug van dezelfde organisaties. En maar weinig of geen geschikte kandidaat reageert.

De tijd is veranderd. Het alleen maar plaatsen van de vacatureadvertenties is maar met beperkt of zelfs zonder resultaat. De werkzoekende heeft het voor het kiezen, daarom is het belangrijk om te realiseren wat de (logische) stappen zijn van een werkzoekende voordat hij of zij daadwerkelijk via een sollicitatie laat weten geïnteresseerd te zijn in de job en de organisatie.

Koop een nieuwe televisie

Om je in te leven in het proces van een werkzoekende een voorbeeld: Stel, je bent toe aan een nieuwe televisie. Juist op dat moment valt de folder met de mooiste aanbieding de (analoge of digitale) brievenbus binnen . Je wordt enthousiast en het stimuleert je extra om de stap te zetten een nieuwe televisie te gaan kopen. Ondanks dat deze televisie in de folder mooi is, ga je toch nog even verder kijken. Via internet weet je al snel of dit model de scherpste prijs heeft. Daarnaast ben je er ondertussen ook achter gekomen dat er al televisie’s zijn met modernere snufjes. Je kijkt daarbij ook gelijk naar andere merken, want zo vast zit je niet aan één bepaald merk. En als laatste neem je ook de service, garanties en reviews mee in je overweging.

Uiteindelijk, na enige tijd en overleg binnen je directe omgeving, ‘hak je de knoop’ en onderneem je actie om uiteindelijk de voor jou geschikte televisie aan te schaffen.

Een televisie kopen is voor veel mensen tegenwoordig niet meer zo spannend.

Een nieuwe werkomgeving is voor veel mensen nog wel spannend. Zou iemand zich dan niet ruimschoots vooraf oriënteren voordat er ‘een knoop wordt gehakt’ en een sollicitatie de deur uit gaat?

Wanneer je je als werkgever dit realiseert, is dit een belangrijk beginpunt. Je zorgt vervolgens dat je zoveel mogelijk faciliteert om binnen dit oriëntatieproces van de werkzoekende aan te sluiten.

Acht actuele aanbevelingen.

  1. Zorg voor een positief en inspirerend werkgevers imago.
  2. Wees online vindbaar en presenteer je positief en professioneel.
  3. Heb je regelmatig vacatures? Maak een plan, werk zo weinig mogelijk ad-hoc!
  4. Denk over alle details na.
  5. Meet je wervings (sub)resultaten regelmatig.
  6. Beoordeel je (sub)resultaten, stuur bij op basis van deze metingen.
  7. Bouw stap voor stap aan een completer wervingsprogramma.

En de heel concrete laatste, ‘spannende’ tip;  

8. Zet geen contactgegevens meer in je vacatureadvertentie

Wanneer je ondertussen ook tot de conclusie gekomen bent dat je wervingsadvertentie geen sollicitanten oplevert is één van de oplossingen om geen contactgegevens meer te plaatsen in deze advertentie. Wat dan wel? Je plaats een verwijzing naar een plek waar de sollicitant zich verder kan oriënteren. Dit is bijvoorbeeld een eigen werkenbij-website. Uiteraard zijn hier alle contactgegevens wel duidelijk op te vinden.

Wil je hier eens over van gedachten wisselen? Neem dan contact met ons op of plan een gratis, vrijblijvende afspraak in via de online agenda.

Zelfstandig uitvoeren? Download de gratis whitepapers en lees de inspirerende blogs.

Kijk ook op https://weyou.nl of bel ons op 085 – 040 36 53 om hierover door te praten.

info@weyou.nl

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn