Goed nieuws, er gloort weer licht achter de wolken. De cijfers rondom het coronavirus schijnen de goede kant op te gaan. De instroom richting de ziekenhuizen begint af te nemen. In combinatie met het wekelijks groeiend aantal geplaatste vaccinaties zijn dit de eerste duidelijke signalen van herstel. En ook de eerste berichten over versoepelingen die binnenkort worden doorgevoerd klinken. Velen kijken er naar uit.
Je zou zeggen dat de groep die het meest is getroffen door de coronacrisis ook gelijk het meest blij hiermee zal zijn. De horeca, veel winkels, sportscholen, de ondernemers binnen de evenementenbranche en alle leveranciers of op een andere manier gerelateerde organisaties, kijken zo uit naar dit moment. En dat is logisch, maar tegelijkertijd breekt er nu ook een fase aan met veel nieuwe uitdagingen.
Ja, en nu komt het er op aan. De echte ondernemer zal zich nu moeten laten gelden. Er zijn grote uitdagingen om de organisatie weer winstgevend te maken. Dankzij alle regelingen, leningen, en uitstel van betalingen is er nog hoop. Vergeet niet dat hierdoor een flinke achterstand is ontstaan en dit in z’n geheel of gedeeltelijk zal moeten worden ingehaald of terugbetaald. En al deze regelingen gaan vroeg of laat verdwijnen.
Hoelang zullen de leveranciers, de huurbazen, de belastingdienst nog meedenken en flexibel blijven? Of zal uiteindelijk de zakelijke hardheid een domino-effect veroorzaken en alsnog de genadeklap geven? Dan was het een uitstel van executie, een langzaam en vervelend einde. Het zou diep triest zijn.
Eindelijk weer omzet genereren, dat is de eerste stap. Zorgen dat je weer nieuwe energie krijgt van dat wat je altijd met plezier hebt gedaan en wat nu al zo lang heeft stilgelegen. Klanten blij maken en week bij week weer groeien.
En vergeet het personeel niet. De medewerkers die er nog zijn, zullen met man en macht aan de slag moeten om deze nieuwe omzet te genereren.
En zij die er niet meer werken, snel weer benaderen of ze weer willen komen. Maar onherroepelijk zijn van deze groep een aantal die eieren voor hun geld hebben gekozen en ondertussen ergens anders het werkgeluk hebben gevonden.
Het zal betekenen dat het huidige team in één keer van ‘niets naar alles’ moet. Tegelijkertijd zal er direct gezocht moeten worden naar versterking.
Wetende dat je niet de enige bent die weer gaat opstarten en iedereen dezelfde uitdagingen kent zal je er alles aan moeten doen om dit voor elkaar te krijgen.
Hoe sta jij er voor op het gebied van werkgeluk? Vraag hier je gratis scan aan!
Het inzetten van kostbare bureaus die personeel voor je werven is nu niet het eerste waar je aan zit te denken. Maar zelf personeel zoeken in zo’n hectische tijd, daar is helemaal geen tijd voor, ongeacht of je dit zal lukken.
En toch is het mogelijk om met relatief weinig tijd en energie en met de juiste visie, structureel beter en meer personeel te vinden. Het betekent niet dat het vanzelf gaat of dat opeens de sollicitanten voor je deur worden getoverd. De juiste visie en structuur geeft wel het meeste resultaat en de beste kostenbesparing.
Als het gaat om het vinden van personeel, zijn er nog steeds veel werkgevers die hier heel conservatieve gedachtes over hebben. Deze werkgevers denken dat de oplossing een krant, een jobboard en de eigen online omgeving is en als dat niet lukt een wervingsbureau. Maar deze eigen werving heeft nog steeds veel weg van een loterij. Het blijft hopen op geluk. Het mist een strategische en gestructureerde aanpak met een te verwachtte resultaat.
Zo ben je zeker niet je concurrent te slim af. Maar het kan zeker anders en beter. En zeker ten opzichte van de werkgevers die hier niet vernieuwend over denken.
Laten we wel zijn, het is ook nodig. Je zou het bijna vergeten, maar vóór corana waren er grote tekorten aan personeel en dat probleem zal snel weer terug komen. Is het niet alleen al omdat de branches die het hardst zijn getroffen door de crisis uiteindelijk ook hebben te kampen met een uitstroom van medewerkers. Er zijn dus simpelweg minder mensen over binnen deze branches . Het is het imago-effect als gevolg van een crisis, kijk maar naar de bouwbranche. Ook daar werden flinke klappen uitgedeeld als gevolg van de bankencrisis. En hoe groot is en was het probleem voor de bouwers om nu weer geschikt personeel te vinden?
Juist nu is het dus belangrijk om de juiste prioriteiten te stellen binnen deze herstartfase. Goede keuzes maken over investering in tijd en geld is belangrijker dan ooit. Bij het uitbesteden van activiteiten zijn het vaak de kosten die medebepalen of dit echt wel nodig is. Maar wees eerlijk, wanneer je een bepaald specialisme binnen je organisatie mist, zit er vaak niets anders op. Succesvol personeel werven is toch ook zo’n specialisme. Alleen kostenbesparend uitbesteden bij het werven van personeel is zeker mogelijk. Omdat personeel werven meer is dan advertenties plaatsen of sollicitatiegesprekken voeren, is er makkelijk een keuze te maken met wat je zelf kan doen en wat je uitbesteedt. Je samenwerking met een specialist zorgt voor waarde toevoeging binnen de organisatie. Je beperkt niet alleen de kosten, maar leert ook van de partij die je hierin betrekt.
Juist nu is het belangrijk om met een goede visie en structuur de basis te leggen waardoor je structureel met de juiste mensen kunt gaan groeien.
Wij hebben hiervoor een heel praktisch stappenplan ontwikkeld. Naast een uitgebreide beschrijving in een whitepaper hebben we recent heel herkenbaar de routekaart voor het juiste recruitmentproces gemaakt. Download dit gratis en zorg dat je de concurrentie voor blijft.
Wil je hier meer over weten? Kijk dan op https://weyou.nl
of bel ons op 085 – 040 36 53 om hierover door te praten
Creatieve advertentie campagnes zijn (met verrassende aantallen sollicitanten) voor onze klanten succesvol gebleken.
Download de GRATIS brochure en ontdek onze kracht & wat dit voor jouw organisatie kan opleveren