aan deur voorbij

Waarom topkandidaten dagelijks je organisatie voorbij lopen

Jij denkt dat het vinden van goede mensen bijna onmogelijk is. Het tekort aan vakmensen blijft groot. Maar ondertussen wordt er beweerd dat er dagelijks topkandidaten aan je neus voorbij gaan?

Dat lijkt mij sterk, als dat zo is….

Veel potentiële werknemers die heel goed bij jouw organisatie zouden kunnen passen komen niet als sollicitant bij jou in beeld. Hoe kan dat?

Heb je dit ooit gevraagd aan een kandidaat die werd aangeboden door een bureau? Welk antwoord kreeg je vervolgens? Dat ze je nog niet kenden? Dat ze niet wisten dat er vacatures waren? Of dat ze niet een beeld van jouw organisatie hadden waardoor er interesse ontstond? Het lijkt dus dat er geen match is, terwijl er weldegelijk een match zou kunnen zijn. In deze blog leg ik uit waarom het heel eenvoudig is om dit te veranderen en waarom dit niet gebeurt.

Succesvolle organisaties kennen hun klant

klant kennen

Ken je klant, hoor je vaak. En hoe meer je de klant kent, des te beter lukt het je deze klant te voorzien in haar behoefte. Het zal de samenwerking met deze klant intensiveren. Organisaties doen hun uiterste best om de (potentiële) klant zo goed mogelijk te begrijpen. Echte klanttevredenheid en een duurzame relatie ontstaan hier.

Wil je een succesvolle organisatie zijn? Ken de klant!

Maar wil je een groeiende, succesvolle organisatie zijn? Ken de klant én de werkzoekende. Net zo belangrijk als het kennen van de klant is het kennen van de werkzoekenden. Wat houdt hen bezig en waar kan jij, in een zo vroeg mogelijk stadium, daarin voorzien. 

Stel dat

  • Stel dat je precies zou weten waarom bepaalde werkzoekenden toch niet bij je solliciteren.
  • Stel dat je inzicht zou krijgen in alle overwegingen die tot de stap tot solliciteren leidt.
  • Stel dat jij door de ogen van een werkzoekende naar je eigen organisatie zou kunnen kijken.

Hoe waardevol zou dat zijn?

Realiseer je je wat je met deze waardevolle informatie kunt doen? Het geeft je de mogelijkheid om het beslissingsproces van een werkzoekende positief te beïnvloeden. Je kunt op details zaken aanpassen en bijsturen zodat het zelfstandig vinden van personeel steeds beter lukt.

Weet je dit allemaal niet, dan is het nagenoeg onmogelijk om de juiste aanpassingen te doen om succesvoller te worden in het vinden van personeel. Alles wat je op dat moment doet, zal je veel tijd en geld kosten. Je zult bovendien niet weten of en welk effect het heeft.

Voldoende topkandidaten voor jouw vacatures

Nieuwe medewerkers zijn vindbaar. Voor al jouw vacatures zijn er genoeg mensen die hierop aansluiten. Latente of actieve werkzoekenden die perfect zouden passen maar die op één of andere manier nog niet geconnect zijn met jouw organisatie.

Zo kijken nog maar weinig werkgevers er naar. Veel hebben zich er bij neergelegd dat er nog medewerkers te vinden zijn bij wat zij zoeken. Regelmatig horen wij dat vanuit het werkveld. 

En toch zijn er voldoende topkandidaten voor jouw vacatures. Alleen de interesse in jouw organisatie is er nog niet. En dat is wat er moet veranderen.

Daarom is het van belang dat je de aandacht van ze weet te trekken. Dat jouw organisatie in beeld komt en interesse wordt opgewekt. Zodra je dat voor elkaar hebt, zorg je dat ze geprikkeld worden in nieuwsgierigheid en op onderzoek uitgaan. Elke keer dat ze opnieuw iets zien of horen van jouw organisatie zal de nieuwsgierigheid verder moeten toenemen. Dat is het enige wat er moet gebeuren. Dit zal uiteindelijk zorgen voor een groeiende groep nieuwsgierigen en een groeiend aantal sollicitanten.

0-Meting door werkzoekenden

Wervingsucces analyse mobiel

Hoe sta je er op dit moment voor. Weet je wat de werkzoekenden ervaren in de ‘kennismakingsreis’ met jullie organisatie? Wat zien zij wel waardoor interesse wordt gewekt of wat zien ze niet waardoor ze afhaken?

Wie kan je dit beter vertellen dan deze werkzoekenden?

Wil jij weten wat werkzoekenden op dit moment zien, wanneer ze naar jouw organisatie en vacature kijken? Wij hebben hier een unieke scan voor ontwikkeld waarbij we de werkzoekenden aan het woord laten. Welk beeld krijgen zij op dit moment van jouw organisatie en is dit goed genoeg om interesse bij ze op te wekken zodat ze uiteindelijk besluiten om bij jou te gaan solliciteren?

Tijdelijk bieden we deze scan gratis aan.

Interesse? Heb je één of meerdere vacatures? Vraag deze scan dan hier aan.

Wil je hier meer over weten? Kijk dan op https://weyou.nl of bel ons op 085 – 040 36 53 om hierover door te praten.

info@weyou.nl

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn