Ook meedoen aan de poppenkast van personeel lokken?

Waarom meedoen aan de poppenkast van personeel lokken

Banen liggen voor het oprapen, kopte NU.nl deze week.
Alles wordt uit de kast gehaald om de werkzoekende te verleiden om te komen werken. Bonussen, uitjes, hoger salaris en vaste contracten. Het is maar een greep uit de grote creativiteiten die bedrijven laten zien om op dit moment op te vallen en werkzoekenden te verleiden om te komen solliciteren. De nood is hoog en reden genoeg om op alle mogelijke manieren nieuw personeel te lokken.

Heel begrijpelijk dat werkgevers van alles proberen om het talent binnen te halen dat steeds meer een schaars goed blijkt te zijn. Vind je de mensen niet, zal het vroeg of laat spaak lopen. Het zal door de oplopende werkdruk ten koste gaan van de huidige medewerkers, je opdrachten of je klantenrelaties. Maar lukt het je wel om nieuwe medewerkers te vinden, dan kan je verder.

Volgens het CBS is het in de arbeidsmarkt in het laatste kwartaal van 2021 nóg krapper geworden dan dat het al was. Dit is het effect van het groeiende aantal vacatures en het dalende aantal werklozen. Een arbeidsmarkt die krapper is dan ooit te voren.

arbeidsmarkt indicator

De nieuwe generatie medewerkers

En als je hier als werkgever tegenaan loopt, moet je dan meedoen aan de poppenkast van exorbitante aanbiedingen om werkzoekenden naar je toe te lokken?

Stel dat het je toch meer nieuwe medewerkers oplevert, wat voor soort medewerkers krijg je dan binnen? Medewerkers die alleen maar worden getriggerd door continue meer en nieuwere aanbiedingen? En zijn dat dan ook de medewerkers die zo weer, voor een nóg mooier aanbod elders, de organisatie zonder enige vorm van betrokkenheid verlaten?

Wordt het uiteindelijk een race tussen de werkgevers die de meest exorbitante aanbiedingen kunnen doen? Eén grote verwennerij waar ‘in the end’ alleen maar vervelende, verwende medewerkers uit ontstaan? Die medewerkers die om van alles gaan zeuren, denken dat ze van koninklijke komaf zijn en totaal geen realiteitszin meer hebben? Wordt dat de nieuwe generatie medewerkers? Wat is het alternatief?

Hoe balans tussen authenticiteit en creativiteit mogelijkheden biedt

Laten we voorop stellen dat je met de huidige krapte in de arbeidsmarkt dit onderwerp binnen je organisatie op prioriteit één zal moeten zetten. Je zult goed na moeten denken wat de gevolgen worden van niets doen of van het blijven werven zoals je altijd al deed.

Een grote kans dat je dan tot de conclusie komt dat je een plan moeten ontwikkelen om te zorgen dat je toch succesvol personeel gaat werven. En een onderdeel van dat plan is dat je moet zorgen dat je gaat opvallen als aantrekkelijke werkgever. En ja, daar zal je dus ook je creativiteit voor moeten gebruiken in deze tijd.

Maar daar blijft het niet bij. Het is juist belangrijk om eerlijk en authentiek te zijn. En wellicht vind je dat niet passen en geeft het een gevoel van kwetsbaarheid. Maar uiteindelijk zal dit herkent worden door diegene die in potentie bij je organisatie zouden kunnen passen. Dit geeft namelijk connectie op een dieper niveau dan de poppenkast van exorbitante aanbiedingen. Dit is het niveau dat de basis kan zijn voor een samenwerking voor de lange termijn. Je hebt namelijk geen ‘ideaal-verhaal’ gepresenteerd, maar een echt en eerlijk beeld van een organisatie met een bepaalde cultuur die bestaat uit mensen.

De behoefte van een werkzoekende kennen

Een sales voorbeeld: Een weinig succesvolle manier van verkopen is het aanbieden van van alles zonder te informeren naar de behoefte. Vaak is frustratie de bron hiervan omdat het verkoopresultaat achter blijft. Het kennen van de behoefte van een potentiële klant bepaalt uiteindelijk het verkoopsucces.  

Welke behoefte heeft de doelgroep die jij zoekt? Ken je die? Hoe sterk is het om allerlei vragen te stellen naast eventuele aanbiedingslokkertjes. Heb je echt interesse in je toekomstige medewerker, dan wil je graag weten wat hem of haar bezig houdt. En met deze vragen kom je uiteindelijk uit op een op maat gemaakt, individueel en uniek aanbod.  En natuurlijk is dit een hele uitdaging voor de organisatie, maar het is ondertussen wel duidelijk dat de markt dusdanig is verandert dat geen zienswijze meer onbespreekbaar is. Maatwerk is noodzaak.

Wat welgemeende interesse in dit beeld betekent

We weten allemaal dat het aangaan van een relatie en het verdiepen van deze relatie met pieken en dalen kan gaan. Maar als het goed is, is de basis voor een relatie de welgemeende interesse in de ander. En ondanks dat dit vergelijk voor een werkgever misschien vreemd klinkt, geldt ook bij de werkgever/werknemer-relaties dat de kern de welgemeende interesse in het welzijn van de werknemer moet zijn. Met veel goeds als gevolg: binding, betrokkenheid, nieuwe relaties en een groeiende gezonde organisatie.

Vraag jezelf af als werkgever hoe je hier naar kijkt. Of je de groei van je organisatie als doel ziet of juist als gevolg van de welgemeende interesse in de ander, je huidige- maar ook zeker je toekomstige medewerkers.

Wanneer je met de welgemeende interesse in de ander in je achterhoofd een vacature tekst schrijft, zal je zien dat hier heel wat anders uitkomt dan de teksten die over het algemeen te zien zijn.

Kort samengevat, ben je hard op zoek naar nieuw personeel, hou dan het volgende aan:

  1. Welgemeende interesse in mensen is de beste basis voor een groeiende en gezonde organisatie
  2. Schrijf vanuit deze basis je vacatures of campagnes
  3. Stel ook vragen naar behoefte naast het doen van alleen maar lokkertjes en aanbiedingen
  4. Realiseer dat je met maatwerk meer bereikt
  5. Wees authentiek en creatief in je employer branding

 

Eens van gedachten wisselen over dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op.

Wil je hier meer over weten? Kijk dan op https://weyou.nl of bel ons op 085 – 040 36 53 om hierover door te praten.

Facebook
LinkedIn