Waarom je van werven nu je nummer één prioriteit moet maken

Daar gaan we weer! Uit nieuwe cijfers van het CBS blijkt dat er wéér meer vacatures bij zijn gekomen en dat er wéér minder werklozen zijn. Waar in het eerste kwartaal van 2022 nog 133 vacatures per 100 werklozen waren, is dat in het tweede kwartaal van 2022 naar 143 vacatures per 100 werklozen gegroeid. Het gat om vacatures in te vullen wordt alleen maar groter en groter. Nieuwe medewerkers binnen je organisatie krijgen begint echt een proces van bloed, zweet en tranen te worden. Er zijn vaak middelen genoeg, maar de echte stop op het bedrijf is op dit moment: Personeelstekort. Is er een oplossing voor dit probleem? Ja en nee. Er is niets onmogelijk als je goed je best doet. Maar om te overleven moet je jezelf nu écht gaan verdiepen in jouw wervingsstrategie en of deze nog up-2-date is.

Maak van werving je nummer één prioriteit

Dat werving belangrijk is, weten we ondertussen wel. Maar toch zie ik dat er veel organisaties zijn die hier nog geen prioriteit aan hebben gegeven. Er is veel focus op het werk wat verzet moet worden en er is weinig ruimte om meer tijd in werving te steken. Alleen met deze gedachtegang gaan we het niet meer redden. Als je jouw openstaande vacatures wilt invullen, moet er hard gewerkt worden.

‘Hiermee haal je de stop van je organisatie en kan je bedrijf weer floreren.’

Sollicitanten komen niet meer aanwaaien. Er moet veel moeite voor  worden gedaan om nieuw personeel te krijgen. Zorg daarom dat de werving van medewerkers in jouw organisatie prioriteit nummer één krijgt en zorg voor een goede en moderne wervingsstrategie, die tegenwoordig voornamelijk online te vinden is. Hiermee haal je de stop van je organisatie en kan je bedrijf weer floreren.

Online job marketing

Bij online job marketing liggen grote kansen! Het woord marketing is een woord waar je misschien niet zo’n fan van bent of waarvan je denkt: ‘Dit gebruik ik alleen voor het verkopen van mijn producten’. Maar om nieuw personeel te vinden is online job marketing ontzettend belangrijk geworden! Ook jouw doelgroep bevindt zich online. Zonder de online marketing mogelijkheden ga je het namelijk niet meer overleven in de huidige markt. Maar wat verstaan we onder online job marketing?

‘Zonder online job marketing ga je het namelijk niet meer overleven in de huidige markt.’

Online job marketing houdt in dat je online contact maakt met de juiste doelgroep voor een openstaande vacature. Het gebruik van online job marketing bespaart jouw organisatie uiteindelijk tijd en geld. Door de juiste doelgroep aan te spreken is de kans namelijk groter dat je met de mensen in contact komt die oprecht geïnteresseerd zijn in de vacature en passen bij de organisatie.

Focus op het proces vóór een kandidaat solliciteert

Een mooie tool wat tegenwoordig gebruikt wordt is de werken-bij website. Deze website neemt de bezoeker mee in het verhaal van jouw organisatie. Het laat zien wie je bent en wat je doet. Maar bovenal laat het zien dat het een feestje is om bij jullie organisatie te werken. En natuurlijk staan ook alle vacatures van je organisatie op deze website. Het is wel belangrijk om de website continu te analyseren. Onderzoek waar jouw bezoekers afhaken en denk na over hoe je dit kan voorkomen. Hierdoor wordt de werken-bij website steeds sterker. Creëer daarnaast een soepele en eenvoudige weg van de eerste klik op de website naar het moment dat jouw toekomstige medewerker gaat solliciteren of contact met jou opneemt. Ook wel de ‘customer journey’ genoemd. Zoals een waterglijbaan, met minimale weerstand.

‘De combinatie van een werken-bij website en social job advertising goud waard.’

Het kan zo zijn dat jouwe werken-bij website na veel moeite nog niet goed wordt bezocht en dat zou zonde zijn! Om dit proces een boost te geven is de combinatie van een werken-bij website en social job advertising goud waard. Deze twee versterken elkaar. Als jij bijvoorbeeld een social job campagne start voor een openstaande vacature, is het mogelijk om een geïnteresseerde meteen door te sturen naar je werken-bij website in één klik. Hierdoor zien toekomstige medewerkers hoe leuk het is om bij jou te werken en is de stap naar een eerste gesprek sneller in zicht dan je denkt. Er zitten dus veel voordelen aan, want het online bereik op social media is groot. Als jij hier de juiste doelgroep weet te pakken, is de kans groot dat je actieve, maar ook de passieve werkzoekende verleidt en dat zij gaan solliciteren.

Klaar om het roer om te gooien?

Toch merk ik dat veel organisaties zich nog niet met online job marketing bezig houden. Hier kunnen natuurlijk verschillende redenen voor zijn. Ze zijn er niet bekend mee, houden zich nog vast aan traditioneel werven (bijvoorbeeld krantenadvertenties), ze zijn te druk met hun werk of weten wel dat online job marketing bestaat maar weten niet wat de volgende stap is in het toepassen hiervan. Het kan voelen als grote stappen die gezet moeten worden. En laten we er niet omheen draaien, dat is het ook. Maar door een plan te maken en dit stapje voor stapje te doen, geloof ik dat dit veel gaat opleveren voor jouw organisatie! 

Om jou te helpen hebben wij de 5 stappen van de WeYou methode ontwikkeld. Dit helpt jou om een moderne en complete wervingsomgeving te creëren die past bij jouw organisatie, maar wel stapje voor stapje. Ben jij klaar om het roer om te gooien? Laten we dan snel eens koffie drinken om de mogelijkheden te bespreken en te zorgen dat jouw wervingsstrategie een boost krijgt.

Kijk ook eens op https://weyou.nl of bel ons op 085 – 040 36 53 om hierover door te praten.

Facebook
LinkedIn