Het wel of niet gebruiken van beeldmateriaal voor het invullen van vacatures maakt tegenwoordig een groot verschil. Zo’n groot verschil, dat het ook niet meer weg te denken is uit de huidige manier van een vacature schrijven en plaatsen. Afbeeldingen en video’s worden namelijk 94% vaker bekeken dan tekst. Dit houdt dus in dat mensen langer stil staan bij een afbeelding of video, dan bij tekst. Daarom is het tegenwoordig belangrijk dat je het gebruik van beeldmateriaal omarmt. Het geeft namelijk ook een inkijkje in een bedrijf en hierdoor kunnen sollicitanten zich identificeren met het bedrijf. Dit kost inspanning en tijd, maar de vraag is: ‘Wat is het je waard?’.
Beeldmateriaal is een krachtig middel om te gebruiken. Maar waarom? Het zintuig ‘zien’ is het meest dominante zintuig in het brein. Het blijkt namelijk dat 90% van wat ons brein verwerkt visueel is. Uit onderzoek weten we zelfs dat het 13 milliseconde duurt om beelden te verwerken. Daarom is het gebruik van visuele waarnemingen zo belangrijk om mensen hun aandacht te pakken. Er zijn veel manieren hoe je mensen kan bereiken via beeldmateriaal. Denk bijvoorbeeld aan foto’s, video’s, posters, kranten, flyers en nog veel meer!
Uit onderzoek blijft zelfs dat het 13 milliseconde duurt om beelden te verwerken
Daarnaast is het ook belangrijk om goed na te denken over hoe het design van deze visuele plaatjes eruit ziet. Beelden met felle kleuren, korte en pakkende tekst, aantrekkelijke foto’s met lachende mensen en bewegende beelden zijn goede voorbeelden die gebruikt kunnen worden. Waar je dan wel weer mee moet oppassen is dat je weer teveel van alles gaat gebruiken. Het geheel moet namelijk wel in evenwicht zijn. Teveel tekst is namelijk ook weer een dooddoener en zes verschillende felle kleuren ook. Zoals het spreekwoord zegt: ‘Een foto zegt meer dan duizend woorden’. Dus hier moet je dan ook flink gebruik van maken!
Nu begrijp je wel de kracht van het beeldmateriaal, maar ja… ik hoor je ook ergens denken: ‘Dit kost bizar veel werk!’. Ja, helemaal mee eens. Het kost tijd en inspanning. Maar heel veel dingen kosten tijd en inspanning, het is alleen de vraag waar jij je prioriteit legt. Tegenwoordig is het bijna een ‘moeten’ om beeldmateriaal te gebruiken voor het werven van nieuwe medewerkers.
het blijkt namelijk dat Facebook campagnes met afbeeldingen 65% meer aandacht trekken
Maar dit hoeft niet ingewikkeld te zijn! Het opstarten en onderzoeken ervan gaat het meeste tijd kosten. Als je dit allemaal hebt uitgevogeld, dan is stap 2 het creëren van content en zorgen dat dit up-2-date blijft. Ik kan je beloven dat je op een begeven moment oog krijgt voor goede plaatjes en shots als je bezig blijft met het creëren van beeldmateriaal. Het blijkt namelijk dat facebook campagnes met afbeeldingen 65% meer aandacht trekken dan campagnes zonder foto’s. Daarna kan je de bestaande foto’s blijvend gebruiken voor jouw vacatures. Dus nogmaals de vraag: ‘Wat is het je waard?’.
Misschien heb ik je ondertussen kunnen overtuigen dat beeldmateriaal best belangrijk kan zijn voor het werven van personeel. Maar zoals ik al zei, kost het opstarten van dit hele proces ook tijd en inspanning. Precies om deze reden wil ik alvast een aantal tips geven die inspiratie kunnen geven om binnenkort de juiste content te maken.
1. Bedrijfsfotografie
De naam zegt het al. Met bedrijfsfotografie maak je content die laat zien wat er allemaal in het bedrijf gebeurt. Je geeft een impressie van het bedrijf, aan mensen die nog niet bekend zijn met jouw bedrijf. Dit is vaak een fotoshoot van één dag. Maar dit beeldmateriaal kan voor bepaalde doeleinden de komende jaren gebruikt worden. Ideëen die gebruikt kunnen worden om op beeld te zetten zijn: (lachende) medewerkers, de entree, productiewerkzaamheden, directie, de locatie en het pand zelf. Hier kan je natuurlijk zelf ook nog veel aan toevoegen. Bedenk van tevoren wel wat je wilt fotograferen en zorg dat het er professioneel uit ziet.
2. Portretfotografie
Met portretfotografie maakt je foto’s van één persoon. Zorg hier wel voor een rustige achtergrond, zodat je weinig afleiding hebt op de foto. Je kan deze portretfoto’s bijvoorbeeld gebruiken op de over-ons pagina op je website. Maar ook als een medewerker aan het woord is, kan je daar zijn foto bij plaatsen.
3. Stockfoto’s Een andere optie die je kan gebruiken zijn stockfoto’s. Al moet ik zeggen dat dit niet direct mijn voorkeur heeft. Stockfoto’s zijn bestaande afbeeldingen waar je vaak (in)direct voor moet betalen.
Het grote nadeel hiervan, is dat het er nep, overdreven of gemaakt uit kan zien. De foto’s zijn ook niet uniek en kunnen gebruikt worden door andere bedrijven. Dus je kan zomaar dezelfde foto op een andere site tegenkomen. Maar als je een laag budget of weinig tijd hebt, kan dit zeker een goede oplossing zijn.
Voor mij is het ondertussen 11:00, dus ik ben al wakker . Maar de vraag is, wat doe jij hiermee? Het heeft echt veel waarde om beeldmateriaal te gebruiken voor het werven van personeel, maar ook voor veel andere zaken zoals je website. Ben jij hier al helemaal in thuis? Of ben je klaar om hiermee te beginnen, maar mis je nog inspiratie? Laat gerust van je horen, we gaan graag met je in gesprek. Daarnaast vind je op onze website tal van inspirerende documenten, whitepapers en blogs om jouw organisatie een duwtje in de rug te gegeven.
Wil je hier meer over weten? Kijk dan op https://weyou.nl of bel ons op 085 – 040 36 53 om hierover door te praten.
Creatieve advertentie campagnes zijn (met verrassende aantallen sollicitanten) voor onze klanten succesvol gebleken.
Download de GRATIS brochure en ontdek onze kracht & wat dit voor jouw organisatie kan opleveren