Werkgevers booster

Waarom een booster voor werkgevers met personeelstekort zo belangrijk is

De media staat er dagelijks vol mee. Het grote personeelstekort dat, ondanks de onzekerheid van corona, voor veel organisaties een groot probleem is.

Het UWV meldt op haar website de spanningsindicator als beeld van de druk op de arbeidsmarkt. Een groot deel van de beroepsklasse zijn al in rood en zelfs donkerrood gebied gekomen. De spanningsindicator is het aantal vacatures ten opzichte van het aantal werklozen dat minder dan 6 maanden een WW uitkering ontvangt.

ICT, Techniek, Transport en Logistiek en Agrarische beroepen zijn volgens de laatste cijfers van het UWV in de meest overspannen fase gekomen. Donkerrood voor de organisaties die binnen deze groepen opereren. En rood voor meer dan 90% van de resterende beroepen.

Hoe je uit het donkerrode gebied komt

Stel je bent een installateur en je ziet dat het verkrijgen van opdrachten eigenlijk helemaal geen moeite kost.

InstallateurMaar wel dat het steeds moeilijker voor je wordt om nee te zeggen tegen mooie opdrachten omdat je al genoeg werk hebt. Dat het steeds meer moeite kost om je teams compleet te houden. En dat door ziekteverzuim, zeker in deze tijd, je planning met moeite gehaald wordt. 

Stel dat je weet dat jouw markt voor de komende jaren meer dan voldoende werk kan opleveren. En stel dat je de komende tijd zonder problemen je omzet en marge kunt laten groeien door het werkpotentieel wat er is. 

Terwijl je qua personeelsbehoefte wel in het donkerrode gebied zit. En de verwachting er niet is dat het op korte termijn makkelijker zal worden om personeel voor je organisatie te vinden.

Wat ga je dan doen?

 
Oplossingen voor een organisatie in het donkerrood

Er zijn 3 oplossingen hoe je met deze situatie om kunt gaan. Kijk bij welke oplossing jij het beste aansluit. 

  1. Stoppen

Gewoon stoppen, blijkbaar zijn er te veel organisaties voor te weinig personeel. Dus dat betekent dat de oplossing is om het aantal organisaties te verkleinen. Je laat je bedrijf overnemen of je stopt gewoon en gaat solliciteren. Werk zat en minder zorgen. Misschien wat kort door de bocht, maar zou het voor jouw organisatie niet een serieuze optie zijn? Personeel geeft toch alleen maar problemen en zorgen? Je kent het gezegde toch: Ik wens je veel personeel toe?

  1. Accepteren

De situatie is niet anders, de markt zal niet zomaar veranderen. Gewoon uitzingen. Hopen dat er niet te veel medewerkers tegelijk weggaan. De uitstroom zien te beperken en niet te veel werk aannemen. In ieder geval niet proberen te groeien. Op deze manier zorgen dat je eigenlijk geen nieuw personeel nodig hebt. Tegelijkertijd proberen om niet te veel enthousiaste klanten te krijgen, want die leveren alleen maar meer opdrachten op. En hopen dat de markt over niet al te lange tijd weer gaat draaien. Want wanneer dat niet gebeurd zal deze keuze een ‘uitstel van executie’ blijken.

  1. Aanpakken

Het personeelstekort-probleem kan je ook als uitdaging zien. Wanneer je als ondernemer gewend bent om uitdagingen aan te gaan, is dit er één die je natuurlijk niet zomaar naast je neer kunt leggen. Met de juiste aanpak en energie is het absoluut mogelijk om je organisatie uit het donkerrode gebied te krijgen.

Alleen daar hebben jouw wervingsactiviteiten wel een booster voor nodig. 

De booster in combinatie met de juiste visie en strategie bied je veel kansen. Misschien dat jouw beroepsgroep wel in het donkerrood blijft, maar zal jij als ‘aanpakker’ beetje bij beetje je kunnen loswrikken uit deze probleemfase.

Heb je een kans van slagen wanneer je aanpakt?

Dat het vinden van personeel tegenwoordig niet makkelijk is, is duidelijk. werving topsportJe kunt wel stellen dat het vinden van personeel een topsport is geworden. Alles moet kloppen en het resultaat hangt sterk af van een combinatie van visie, focus en doorzettingsvermogen. Zelfs wervingsbureaus, die zich er dagelijks mee bezig houden, laten weten dat het vinden van de juiste mensen steeds moeilijker wordt.

Toch heb jij zeker kans van slagen, je hebt namelijk een geheim wapen wat niemand anders heeft. 

Alleen onze ervaring is, dat de mind-set van de meeste organisaties eerst moet worden aangepast.

Dit is wat ik hiermee bedoel: Om het duidelijk te maken ga ik nog even terug naar het idee dat je onderdeel bent van een organisatie met veel werk voor nu en in de toekomst. ‘Normaal’ gezien richt je je als organisatie als eerste op je klanten. Je zorgt dat het verkoopproces goed op orde is. Je klanten zijn belangrijk. Sterker nog, zonder klanten geen bestaansrecht. Alleen nu is de vraag; zonder personeel wel bestaansrecht? Nee, ook niet. En heb je voldoende werkpotentieel, is het nodig om je bestaansrecht te borgen als het gaat om het personeelstekort.

In dat geval zou de mind-set zich moeten richten op personeelswerving of daar aan gerelateerd moeten zijn. Heb je veel werk, dan levert elk personeelslid erbij nieuwe mogelijkheid tot omzetgroei op. Met andere woorden, nu geldt; personeelsgroei wordt één en vervolgens volgt omzetgroei.

Een grote kans van slagen met de juiste mind-set, een goede visie , focus en doorzettingsvermogen. Het lijkt wel topsport.

Een booster voor werkgevers

Dit is wat we bedoelen met de booster voor werkgevers. Nog steeds zijn er organisaties die het druk lijken te hebben met het klagen dat er geen personeel te vinden is. Zonder dat ze zich echt bezig houden met het daadwerkelijk aanpakken van deze uitdaging.

Deze booster geeft je de verandering van mind-set. Neem deze booster, je zal daarmee een voorsprong krijgen op al die organisaties die het houden bij de aloude manieren van werven en blijven hopen dat het zo toch ook lukt.

Voor de reeds geboosterde werkgevers was dit een heel logisch verhaal.

Ben je benieuwd wat je geheime wapen is waar ik over schreef, lees dan deze blog: https://weyou.nl/hoe-klantvriendelijkheid-een-belangrijke-sleutel-is-voor-het-invullen-van-vacatures/

Wil je hier eens over van gedachten wisselen? Neem dan contact met ons op of plan een gratis, vrijblijvende afspraak in via de online agenda.

Kijk ook op https://weyou.nl of bel ons op 085 – 040 36 53 om hierover door te praten.

info@weyou.nl

Facebook
LinkedIn