Waarom de cirkel rond moet zijn om zelf succesvol personeel te vinden.

Er werd al weer meerdere keren gewaarschuwd voor het groeiende tekort aan personeel. Door de coronacrisis waren we van dit onderwerp afgeleid. Maar sinds er steeds meer mogelijk is en de economie weer flink begint aan te trekken, is het onderwerp weer ‘hot-topic’. En gelukkig maar dat we door het uitgebreide vaccinatieprogramma weer steeds meer grip krijgen op het virus dat ons al veel te lang in haar greep hield. Maar aan deze positieve ontwikkeling zit dus ook een andere kant. Een spannende nieuwe fase voor veel ondernemers waar we al eerder over schreven.  

De media berichten al weer regelmatig over het te kort aan personeel. Stond voor de corona-crisis de arbeidsmarkt al zwaar onder druk, nu zijn de signalen niet anders. Zelfs de hardst getroffen organisaties in de corona-crisis , zoals de horeca en de evenementenbranche, hebben nu al de volgende uitdaging:  Hoe vind ik  zo snel mogelijk nieuw personeel?

Wat is de oplossing voor al deze werkgevers met personeelstekort

De meeste organisaties denken niet aan externe bureaus als de geschikte oplossing voor het personeelstekort. De uitzonderingen daar gelaten, is de verhouding tussen de kosten en kwaliteit bij veel bureaus zoek.  

Dat tegenwoordig het vinden van personeel enige creativiteit vraagt lijkt mij een understatement. Als creatieve werkgever laat je bij elke vernieuwing al heel wat concurrenten achter je omdat die organisaties nog altijd op de conservatieve manier proberen nieuw personeel te werven, gewoon omdat het vroeger ook zo ging. 

De echte oplossing ligt dichterbij dan je zou denken. Deze heeft namelijk z’n oorsprong bij jullie zelf. Het klinkt heel eenvoudig. De basis voor succesvolle (en dus ook) duurzame personeelswerving is het laten zien dat jouw organisatie de moeite waard is om bij te werken. Woest aantrekkelijk noemde wij het in een eerdere blog.

Hoe adverteren op social-media een bodemloze put is.

Door werkdruk of frustratie zien we dat een groeiend aantal organisaties allerlei losstaande, goedbedoelde initiatieven ondernemen. Zo proberen ze het personeelsprobleem in de kiem te smoren. Maar helaas is het eventuele succes niet duurzaam. Nieuwe vacatures vragen opnieuw om actie. En opnieuw een losstaand initiatief zal meer energie kosten en het resultaat is uiterst onzeker. 
Eén van die initiatieven die je bij allerlei organisaties ziet die denken de oplossing te hebben gevonden, is het adverteren via social-media. Zelf of geholpen door externe partijen wordt deze manier als dé oplossing omarmt. Maar al snel blijkt dat ook dit initiatief niet per definitie zo succesvol is en er veel geld in een bodemloze put wordt gegooid. Om wel resultaat te boeken is er toch wel meer expertise nodig dan alleen maar een leuk bericht betaald te promoten. Is dan toch de vacature in een kranten-advertentie een oplossing?

Losstaande initiatieven hebben onvoldoende kracht in zich om structureel de personeelsuitdaging te lijf te gaan. Het totaal bepaalt het resultaat. De cirkel moet rond zijn.

routerkaart recuitmentprocesWaarom de routekaart structuur geeft

Sinds het afgelopen jaar weten we opeens allemaal wat een routekaart inhoudt. Een helder en grafisch vormgegeven pagina waarbij het in één oogopslag duidelijk is wat de route van een bepaald proces is. De routekaart geeft richting en perspectief. De routekaart geeft duidelijkheid.
Zo zijn wij geïnspireerd geraakt en hebben wij de routekaart ontworpen die duidelijkheid geeft bij het proces om succesvol zelf personeel te vinden. Dit is het houvast om gestructureerd te bouwen aan de juiste wervingsstrategie. 

Van A tot Z met de 5 stappen van de WeYou-methode.

5 stappen WeYou

De cirkel is rond wanneer van A tot Z dat wordt gedaan wat nodig is om een duurzame en succesvolle wervingsstrategie voor je organisatie te ontwikkelen. Ideaal gezien bouw je zo aan een heel effectief ‘personeelsmotortje’ waarbij je met relatief beperkte energie het nieuwe personeel vindt en beschikbaar hebt voor groei of vervanging.

Het is de combinatie van stappen waarachter de kracht schuilt voor succesvolle werving. Omdat wij ons realiseren dat het toch best ingewikkeld is om deze cirkel rond te laten zijn, hebben wij de ‘5 stappen van de WeYou-methode’ ontwikkeld.

Dit is een eenvoudige handleiding om werkgevers te ondersteunen met de uitdaging om succesvol zelfstandig personeel te werven.

Wil je hier meer over weten of onze ervaringen horen? Kijk dan op https://weyou.nl of bel ons op 085 – 040 36 53 om hierover door te praten.

info@weyou.nl

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn