Aangezien je dit leest herken je de struggle waarschijnlijk wel. Nauwelijks sollicitaties, terwijl je toch hard je best doet om werkzoekenden te veranderen in sollicitanten en uiteindelijk werknemers. Gelukkig hebben wij een 5-tal tips opgesteld die je helpen met het verbeteren van jouw recruitment!
Alles heeft een begin. Het is van groot belang om de juiste doelgroep te bepalen voor een functie. Zo kan je bijvoorbeeld op zoek zijn naar een jong iemand die in de sales actief is, hbo denk- en werkniveau heeft en woont in de omgeving Rotterdam.
Hoe bepaal je de doelgroep?
Om je doelgroep te bepalen kun je deze checklist volgen:
Maar vergeet niet, de tijd is er over het algemeen niet naar om te veel te ’trechteren’, dus wees niet té kritisch. Geef voor jezelf duidelijk aan wat de ‘must-haves’ zijn en wat de ‘nice to haves’ zijn.
Dit is de vervolgstap op het bepalen van de doelgroep. Wanneer je de doelgroep bepaalt hebt, is het tijd om na te denken over hoe je deze doelgroep gaat benaderen. Social media speelt hierin een grote rol. Op Linkedin, Facebook, Youtube, Instagram of TikTok zijn mensen actief van alle leeftijden, functies en plekken in Nederland. Dit klinkt natuurlijk absoluut niet specifiek gericht op een bepaalde doelgroep, maar deze platforms bieden over het algemeen de mogelijkheid om op o.a. functie, leeftijd en locatie te selecteren. Dit zorgt er voor dat je de door jou bepaalde doelgroep perfect kunt benaderen!
In het geval van een hele jonge doelgroep, zijn platformen als Instagram of TikTok booming business. Dit wordt op het moment veel gebruikt door bijvoorbeeld supermarkten. De doelgroep van supermarkten is 15-20 jaar oud en het opleidingsniveau is over het algemeen niet heel relevant. Instagram en TikTok bieden geen speciaal recruitment dienst aan zoals Linkedin, maar wel advertenties die natuurlijk getoond worden aan de door jou gestelde eisen.
In het geval van een volwassen doelgroep blijft offline adverteren ook een mogelijkheid. Waar komen volwassenen vaak? De supermarkt, snelwegen, thuis etc.. Genoeg mogelijkheden om jouw marketing richting potentiële sollicitanten op gang te zetten. Adverteren online kan ook op Linkedin. Zo kun je direct in contact komen met jouw perfecte sollicitant! Ook facebook en Youtube zijn platformen waar volwassen veel actief op zijn. Van alle mensen tussen 29-40 jaar is 89% actief op facebook en 74% op Youtube. Creatieve filmpjes op Youtube is een mooie mogelijkheid om de interesse te wekken in jouw organisatie!
De eigen website hoort natuurlijk niet achter te blijven. Het is van belang om de vacatures ook te tonen op jouw website. Het meest effectieve is een werken-bij website. Werken-bij websites worden door Google namelijk hoger geïndexeerd dan een vacaturepagina op je corporate website. Daarnaast zijn er veel meer mogelijkheden bij een werken-bij website om jouw verhaal als werkgever te vertellen dan op je corporate website! Jouw corporate website heeft je (toekomstige) klant als doelgroep. De werken-bij website heeft je (toekomstige) medewerker als doelgroep.
Wie kennen jouw organisatie beter dan je eigen medewerkers? Niemand. Het is geweldig om als werkzoekende leuke verhalen te lezen en vooral te zien! Betrek jouw werknemers door hun verhalen op de website te plaatsen. Dit kan in tekstvorm, maar het is nog leuker in beeld-of videovorm. The sky is the limit! Wil jij duidelijk maken aan werkzoekenden dat je bij een X aantal maanden/jaren in dienst een leuke cadeau krijgt? Visualiseer het in een video of beschrijf het via een verhaal!
Medewerkers kan je ook betrekken door hen nieuwe kandidaten te laten opperen. Zij zijn namelijk goed in staat om te bepalen wat voor persoon in hun omgeving past. Betrek ze binnen het volledige wervingsproces.
Ook in het bepalen van de doelgroep kun je input van je medewerkers gebruiken. Laat hen eens nadenken over wat voor persoon ze in het team kunnen gebruiken, dit toont betrokkenheid bij je medewerkers en zal zich absoluut uitbetalen op de werkvloer!
Wanneer je eenmaal jouw ideale sollicitant hebt gedefinieerd, gevonden en getriggered is het tijd om ze daadwerkelijk te laten solliciteren. Om ze over de streep te trekken, helpt een aantrekkelijke vacature natuurlijk enorm! Schrijf de tekst anders voor een vacature van commercieel directeur, dan voor een schoonmaker. De commercieel directeur zal een formele stijl op prijs stellen dan een schoonmaker, die wellicht een informele stijl meer aanspreekt. Gebruik hiervoor de vorm van story-telling. Zo prikkel je de fantasie van de lezer om zich in te leven en onderdeel te worden van het verhaal.
Tenslotte is het belangrijk om jouw sollicitatieprocedure op orde te stellen. Is het solliciteren relatief simpel, of moet ik verschrikkelijk veel gegevens en bestanden uploaden? Elke extra handeling is een drempel om toch af te zien van de sollicitatie. Gemist talent dus! Zorg dus dat solliciteren simpel is.
Het contact na de sollicitatie is wellicht nog veel belangrijker. Hierbij geeft de vertegenwoordiger van jouw organisatie het visitekaartje van de organisatie. Hij of zij laat aan de telefoon of per mail al veel merken hoe de cultuur van een bedrijf in elkaar steekt en of de organisatie wel zijn zaken administratief op orde heeft.
Het gesprek is tenslotte doorslaggevend. Stel de kandidaat gerust en laat de juiste mensen de gesprekken voeren. Benader de kandidaat als een klant, ook een sollicitant spreekt na een slechte ervaring voor negatieve reclame in zijn persoonlijke omgeving. Wees dus niet te laat, kleed je gepast en ook als de kandidaat tegenvalt, blijf positief reageren en zorg dat de kandidaat zich niet vernederd voelt!
Dit waren 5 recruitment tips die jou gaan helpen aan meer sollicitanten en uiteindelijk medewerkers. Heb jij nog tips of opmerking richting ons? Wij horen ze graag!
Tel: 085-040 36 53
E-mail: info@weyou.nl
Creatieve advertentie campagnes zijn (met verrassende aantallen sollicitanten) voor onze klanten succesvol gebleken.
Download de GRATIS brochure en ontdek onze kracht & wat dit voor jouw organisatie kan opleveren