Ontslaan of juist aannemen

Ontslaan of juist aannemen

Ontslaan of juist aannemen in deze uitdagende tijd? Nadat we de eerste golf van het Corona-virus achter ons hebben gelaten, genoten we weer voorzichtig van de nieuwe vrijheden. Maar voordat we het doorhadden kwam de tweede golf. En opnieuw zijn we terecht gekomen in een situatie van snelgroeiende getallen en een oplopende druk in de ziekenhuizen.

Veel werkgevers houden vol spanning de ontwikkelingen in de gaten. Welke kant gaat het op? Wanneer is er weer licht aan het einde van de tunnel?

Hollen, stilstaan of er tussenin

Het aparte van deze situatie is dat er drie soorten organisaties zijn te typeren; hardlopers, stilstaande organisaties en een groep tussenin.

Hollen

Hardlopers zijn de organisaties die bijna letterlijk moeten hollen omdat ze het werk nog amper aankunnen. Ze breken het ene na het andere omzet- of leveringsrecord. Er is zoveel extra werk gekomen als gevolg van het thuiswerken en alle online activiteiten van werkend Nederland. Of ze zijn leverancier van beschermingsmiddelen tegen het virus. En zo zijn er nog meerdere hardlopers te benoemen.

Stilstaan

Maar helaas zijn er ook organisaties die letterlijk stilgezet zijn. Volledig tegen de natuur van deze ondernemers in, kunnen of mogen ze niet meer bewegen. Volledig stilgezet. Bijvoorbeeld omdat ze direct of indirect binnen de horeca actief zijn. Maar dit geldt ook voor de evenementenbranche die sinds de eerste ‘intelligente lock-down’ geen activiteiten meer kan ondernemen. Een groot drama voor veel organisaties.

Tussenin

Ergens tussenin vallen de organisaties die kansen van werk maar ook van volledige stilval zien. Dit is de grootste groep. Het zijn de organisaties waar de directie continu ‘op het scherpst van de snede’ acteert. Bij deze organisaties zijn ze steeds op zoek naar nieuwe kansen, creatieve oplossingen of uitdagende mogelijkheden. Een gevecht tegen de onzekerheid van de toekomst. Hoelang gaat dit nog duren? Zal de markt weer snel herstellen? Wanneer is dat en hoe goed kunnen we daarop anticiperen? Wat moeten we doen om goed te reageren op alle nieuwe ontwikkelingen? Hoe houden we rust bij de medewerkers? Hoe zorgen we voor voldoende gezondheid en veiligheid ook op afstand? Ontslaan of juist aannemen?

De vraag: Ontslaan of juist aannemen?

De vraag ‘ontslaan of juist aannemen’ is er één die vooral bij deze tussengroep bijzonder moeilijk is om te beantwoorden. Het liefst voorkom je het moment dat je je eigen medewerkers moet ontslaan. Toch zal dit uiteindelijk moeten gebeuren om op langere termijn te kunnen overleven en kosten te besparen. Uiteindelijk is dit de laatste optie om voorbereid te zijn op een langdurige periode van onduidelijkheid en minder werk.

Terwijl het ‘juist aannemen’ aan de andere kant ook een keuze kan zijn. Het wel het bekende OM-denken of ‘anticyclisch’ acteren. Nu nieuwe mensen zoeken die voor de coronatijd niet te vinden waren. De kansen pakken omdat wellicht déze mensen juist nu vindbaar zijn. Om zo op goede sterkte te zijn bij een herstellende markt. Alleen het geld en de tijd dat het kost om mensen te vinden maakt deze keuze niet makkelijk.

Want ook bij de keuze om juist nu nieuw personeel aan te nemen is kostenbesparing van noodzakelijk belang.

Kostenbesparend personeel aannemen

Personeel aannemen met beperkte kosten is dé optie in dit geval.

En die mogelijkheid is er tegenwoordig. Een mogelijkheid die nog relatief weinig wordt toegepast, maar zichzelf elke keer weer bewijst. Het is social media job advertising van WeYou. Op een slimme manier kunnen specifieke doelgroepen worden benaderd via de social media kanalen. En wanneer we weten dat de gemiddelde tijd dat we op social media actief zijn steeds harder groeit. Zet alle aspecten maar eens tegenover de krantenadvertentie dan zijn de kansen legio. Deze effectieve manier van online advertising levert met beperkte kosten al veel resultaat op. Dit is een groeiende markt en dat merken wij bij WeYou ook. 

Wil je hier meer over weten? Kijk dan op https://weyou.nl/online-adverteren

of neem contact met ons op:

085 – 040 36 53

info@weyou.nl

Facebook
LinkedIn