“Ik wens je veel personeel toe.”
Deze oorspronkelijke uitspraak komt uit de Joodse en Arabische samenleving. Iemand veel personeel wensen zou zoiets betekenen als ze veel zorgen en veel ellende toewensen. Je gunt een ander dus geen succes toe. Niet heel positief…
Maar vandaag de dag zou deze uitspraak voor veel werkgevers juist een uitkomst zijn! Het is compleet het tegenovergestelde van wat deze uitspraak van oorsprong betekent. Hoeveel werkgevers staan namelijk nog steeds te springen om goede mensen? Een Kwantum in Eindhoven moest zelfs zijn deuren sluiten omdat ze geen personeel kunnen vinden. Dat moet toch anders kunnen?
Er zijn nog veel organisaties die vast blijven houden aan oude manieren van werven. Eén van deze oude manieren is bijvoorbeeld het plaatsen van een advertentie in de krant of op een vacature site. En dan maar afwachten tot er reacties op komen (en dan natuurlijk hopen dat er minimaal één goede kandidaat tussen zit). Er zijn dan ook nog organisaties die (goedbedoeld) de tijd nemen met reageren op de sollicitaties. Vanuit het idee om in één keer de verzamelde reacties een bericht terug te sturen duurt het zo soms enkele weken voordat de eerste sollicitanten en reactie ontvangen.
Dit kan tegenwoordig niet meer! Je kan niet meer achterover leunen en afwachten dat er kandidaten gaan reageren op jouw vacatures. Je kan niet meer een paar weken wachten met reageren op je sollicitanten. De kans dat de kandidaat al voor een andere job gekozen heeft is levensgroot aanwezig. Om dat te voorkomen, kan je niet stil blijven zitten of blijven doen en denken zoals je altijd deed. Je moet investeren in nieuwe ideeën, visie en energie om de vacatures sneller en beter dan ooit ingevuld te krijgen. Hieronder een aantal tips hoe jij snel personeel kan vinden:
Bij online job advertising liggen nu de grote kansen! Wij werken hier al enige tijd mee en hebben ons hierin gespecialiseerd. En, het heeft bij veel klanten ongekende resultaten opgeleverd. Als één van de belangrijkste redenen zien wij dat we hiermee de passieve- of latente werkzoekende bereiken. Dit is ongeveer 75% van de professionals in Nederland. Deze mensen zijn niet te vinden op de job-boards, maar staan wel open voor een interessant aanbod.
Met Online job advertising maak je via social media contact met de juiste doelgroep voor een openstaande vacature. Het gebruik van online job marketing bespaart een organisatie uiteindelijk tijd en geld (of 1150 crompousen 😉). Door de juiste doelgroep aan te spreken is de kans namelijk groter dat je met de mensen in contact komt die oprecht geïnteresseerd zijn in de vacature en passen bij de organisatie. En het grootste voordeel: Je behoudt de werving en selectie in eigen hand, dus dit werkt ook nog eens kostenbesparend!
Laat (passieve) werkzoekenden niet te uitgebreide formulieren invullen. Hoe meer je moet invullen, hoe sneller iemand kan afhaken. Zorg dat je minimaal de contactgegevens ontvangt en neem daarna ZELF contact met ze op. Wees proactief hierin! Met het eerste contact kan je een filtering maken of de kandidaat de juiste kandidaat is. Je wilt contact en kennismaken met de persoon. Daar past veel meer een contactformulier of iets vergelijkbaars bij. Dat is laagdrempelig.
De snelheid waarmee jij als organisatie reageert is de key tot succes, vooral met online job advertising! Wij adviseren onze klanten om dezelfde dag of maximaal de dag daarna nog telefonisch contact op te nemen. Reageren met een e-mail is in een volle agenda heel verleidelijk. Maar vooral persoonlijk en warm contact via de telefoon is in deze fase belangrijk. Dus snelheid en persoonlijkheid is ongelooflijk belangrijk!
De eerste werkweek van een werknemer is altijd zwaar. Er valt veel te leren, veel nieuwe indrukken, iedereen gaat door met hun eigen werk… Maar je wilt niet dat jouw nieuwe personeelslid gelijk stopt doordat hij/zij zich niet thuis voelen. Denk daarom goed na welke taken je nieuwe personeelslid krijgt en bij wie hij/zij kan komen om vragen te beantwoorden. Een buddy voor deze eerste periode zal snel z’n waarde bewijzen.
Wij geloven dat dit een dynamisch groei van je organisatie kan laten zien. Een groei in enthousiasme, vernieuwing en dat de organisatie geïnspireerd wordt door nieuwe personeelsleden met nieuwe, verfrissende inzichten. En wij dragen graag bij aan de groei in personeel binnen jouw organisatie!
Wil je nog ideeën wisselen? Dan staan wij altijd open om met jou het gesprek aan te gaan hoe jij je vacatures anders kan indelen of vormgeven. Neem ook gerust een kijkje op https://weyou.nl of bel ons op 085 – 040 36 53 om in gesprek te gaan
Creatieve advertentie campagnes zijn (met verrassende aantallen sollicitanten) voor onze klanten succesvol gebleken.
Download de GRATIS brochure en ontdek onze kracht & wat dit voor jouw organisatie kan opleveren