Hoe zorg je voor meer werkgeluk?

Een groot deel van ons leven besteden wij aan werken. Het brood komt namelijk niet vanzelf op de plank. Dus waarom zouden we hier dan geen leuke (maar natuurlijk wel productieve) tijd van maken? Dit is het punt waar werkgeluk om de hoek komt kijken. Werkgeluk gaat over het vinden van voldoening, plezier en betekenis in ons werk. Als we werkgeluk vinden, kunnen we ons leven op veel manieren veranderen en verbeteren, voornamelijk doordat het een groot deel van ons leven is. Werkgeluk kan helpen om betere prestaties te leveren, een gezondere werk-privébalans te vinden en je persoonlijke doelen te bereiken. Bovendien kan werkgeluk stress en burn-out klachten verminderen. Maar hoe zorg je voor werkgeluk? En hoe zorg je als organisatie voor werkgeluk?

De focus op werkgeluk is een essentieel onderdeel voor de aanpak van WeYou. We onderzoeken het huidige werkgeluk onder de medewerkers en brengen het werkgeluk duidelijk in beeld. Bij het onderzoek naar werkgeluk worden er drie theoretische kaders gebruikt die verschillende belangrijke factoren van werkgeluk in kaart brengen. Deze modellen zijn:

  • PERK-model
  • HEART-model
  • De piramide van Maslow.

Het mooie van deze 3 modellen is dat ze elkaar versterken op verschillende gebieden. Sommige delen hebben een overlapping, maar hebben ook bepaalde onderdelen die niet vergeten mogen worden. Dit alles heeft namelijk invloed op het werkgeluk. Hieronder staan de drie werkgeluk modellen die wij gebruiken bij de WeYou-Methode

PERK-model

Het PERK-model beschrijft vier pijlers van werkgeluk, namelijk; Purpose (een hoger doel), Engagement (Betrokkenheid), Resilence (Veerkracht) en Kindness (Vriendelijkheid). Hiermee bevorderd een organisatie een positieve werkomgeving, welzijn en tevreden personeel. Het PERK-model staat voor het volgende:

  1. Purpose: Het hebben van een duidelijke en betekenisvolle missie en visie, en deze communiceren, is belangrijk. Als deze aansluiten bij de persoonlijke normen en waarden van de medewerker, weten zij waarvoor ze aan het werk zijn en hoe zij bijdragen aan de organisatiedoelstellingen.
  2. Engagement: Dit gaat over het creëren van een werkomgeving waar de actieve betrokkenheid en deelnamen binnen de organisatie bevordert. Dit kan bijvoorbeeld door teamwork, open communicatie en de kansen geven tot groei en ontwikkeling.
  3. Resilience: Dit draait om het vermogen om te kunnen omgaan met veranderingen, stress en uitdagingen in het werk en het leven. Als werkgever kan je hier ondersteuning en middelen bieden om de veerkracht van een medewerker te vergroten.
  4. Kindness: Het is belangrijk om een werkomgeving te hebben waar vriendelijkheid en respect naar collega’s en jezelf wordt getoond.

Let wel: Veel van deze punten hebben de medewerkers zelf in de hand. Iedereen heeft namelijk een eigen persoonlijkheid, maar de uitdaging voor organisaties ligt er wel om dit te faciliteren.

HEART-Model

Het PERK-model kijkt voornamelijk naar het mentale gevoel bij mensen. Maar het HEART-model geeft belangrijke aspecten waar een organisatie daadwerkelijk invloed op kan hebben. Dit vraagt ook vaak om een andere denkwijze binnen een organisatie. Anders kunnen deze stappen niet worden doorgezet. Het HEART-model draait echt om de employee experience binnen een organisatie.

  1. Happy Culture: Een positieve een aansprekende cultuur waar vertrouwen belangrijk is. Een goede cultuur in en organisatie heeft grote invloed op het werkgeluk. Kunnen medewerkers zichzelf zijn en zichzelf ontwikkelen? Wordt er flexibiliteit geboden aan hun privé omstandigheden? Is er ruimte voor plezier? Zorg voor openheid binnen de organisatie. Ook in relatie en resultaten.
  2. Energie gevende werkplekken: Is de werkomgeving inspirerend of is het saai en dof? Een inspirerende en gezonde werkomgeving heeft grote invloed op de werkbeleving, gezondheid en productiviteit van de medewerkers. Richt het kantoor zo in dat het past bij de waarden van de organisatie en behoefte van het personeel.
  3. Agile leiderschap en organiseren: Een belangrijke pijler is behendig leiderschap binnen de organisaties. Leiders zijn mensen die kunnen inspireren, motiveren en een voorbeeld zijn voor hun medewerkers. Zij zien de talenten van hun medewerkers en bieden kansen om deze talenten te ontwikkelen, fouten te maken en bieden nieuwe uitdagingen.
  4. Reis van de medewerker: Van personeel aannemen tot hun pensioen. Hoe zorg je ervoor dat je medewerker het maximale uit zichzelf kan halen en tot bloei komt in jouw organisatie?
  5. Technologie die voor je werkt: Het werk goed uitvoeren betekent dat je goede apparatuur en software binnen je organisatie hebt. Denk aan goede computers, snel internet, de juiste software programma’s etc. Maar ook hier, luister naar de behoeften van de Medewerkers.

Het HEART-model kan dus helpen bij het identificeren van de verschillende factoren die bijdragen aan het werkgeluk van werknemers. Dit kan organisaties helpen bij het ontwikkelen van strategieën om de werkgeluk van hun werknemers te bevorderen.

Piramide van Maslow

De piramide van Maslow is het meest bekend. Het is een model wat de menselijke behoeften en motivatie omschrijft. De behoeften van mensen worden verdeeld in vijf categorieën die zich als een hiërarchie opstapelen. De fysiologische behoeften zijn de basis en het belangrijkst. De andere stappen die daarna volgen zijn daarna het belangrijkst.

  1. Fysiologische behoeften: Dit zijn de basisbehoeften die mensen hebben. Denk bijvoorbeeld aan voedsel, water, slaap en onderdak. In het kader van werkgeluk is het belangrijk dat werknemers toegang hebben tot basisvoorzieningen op de werkplek, zoals comfortabele werkplekken, sanitaire voorzieningen en voldoende pauzes om te rusten en te eten.
  2. Veiligheidsbehoeften: Elk mens is opzoek naar fysieke en emotionele veiligheid, stabiliteit en zekerheid. Ook wel rust, orde en gezondheid. Op het gebied van werkgeluk kan je dit vertalen naar een veilige werkomgeving, heldere arbeidsvoorwaarden en contracten, en een gevoel van stabiliteit en zekerheid over hun baan en inkomen.
  3. Sociale behoeften: Links of rechtsom, elk mens is opzoek naar sociale verbinding, liefde, vriendschap en samenhorigheid. Hoe zorgt jouw organisatie ervoor dat jouw medewerkers zich verbonden voelen met hun collega’s? Dit kan gestimuleerd worden door samenwerkingsprojecten, teambuildingactiviteiten, vrijmibo’s en een positieve en ondersteunende bedrijfscultuur. Maar ook informele sfeer, familiegevoel, toegankelijkheid, hiërarchisch beperkingen.
  4. Behoefte aan erkenning en waardering: Dit is de behoefte aan erkenning, waardering en respect voor wat iemand doet. Zo ook op werk. Dit kan bijvoorbeeld worden gestimuleerd door het bieden van feedback, complimenten, zelfstandig laten functioneren, het verstrekken van prestatiebonussen en het creëren van kansen voor persoonlijke en professionele groei.
  5. Behoefte aan zelfontplooiing: Dit is de hoogste behoefte in de hiërarchie van Maslow en omvat het verlangen naar persoonlijke groei, creativiteit en het bereiken van het eigen potentieel. Een investering in de ontwikkeling van een persoon is daarom belangrijk. Stimuleer het volgen van een training of cursus om een iemand zich te laten ontwikkelen. Maar ook de ruimte bieden voor creativiteit en innovatie ontwikkelingen in de werkomgeving. Maar natuurlijk ook de ruimte om fouten te maken 😉

Door rekening te houden met de verschillende behoeften in de piramide van Maslow en deze te bevredigen op de werkplek, kunnen organisaties bijdragen aan het werkgeluk en de tevredenheid van hun werknemers.

Kortom, het HEART-model, PERK-model en de piramide van Maslow bieden belangrijke inzichten in de factoren die bijdragen aan het werkgeluk van medewerkers. Door te focussen op aspecten als geluk, betrokkenheid, veiligheid en erkenning kunnen organisaties een werkomgeving creëren die het welzijn en de tevredenheid van medewerkers bevordert. Het is wel belangrijk om te erkennen dat het gebruik van deze modellen wel past bij de waarden van de organisatie met de focus op de behoefte van een medewerker.

Wil jij ook weten hoe het er voor staat met het werkgeluk van je medewerkers? Neem dan contact met ons op en dan bespreken wij wat de mogelijkheden zijn voor een medewerkerstevredenheid onderzoek. Kijk ook eens op weyou.nl of bel ons gerust op 085 – 040 36 53.

GEWOON SNEL PERSONEEL VINDEN

Creatieve advertentie campagnes zijn (met verrassende aantallen sollicitanten) voor onze klanten succesvol gebleken. 

Download de GRATIS brochure en ontdek onze kracht & wat dit voor jouw organisatie kan opleveren

ELKE MAAND INSPIRATIE

GEWOON SNEL PERSONEEL VINDEN

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.