Het gevecht om de sollicitant

Het hebben van vacatures is niet uniek, het invullen wel.

Het is dan toch echt begonnen, het gevecht om de sollicitant. Scrol je door de berichten op LinkedIn, zie je veel verwijzingen naar actuele vacatures. Sla je de krant open, neemt het aantal pagina’s met vacatures toe. Of sta je zelf goed in de markt, wordt je steeds vaker benaderd door recruiters of head-hunters voor de ‘kans van je leven’.

Wat is de overeenkomst van veel werkgevers

Bij het groeiende aantal vacatures ben je als werkgever niet meer uniek wanneer je ook één of meerdere vacatures hebt. Dit klinkt natuurlijk heel logisch maar is heel belangrijk om te realiseren. Was je namelijk wel uniek geweest in het hebben van vacatures was de kans op meer sollicitanten statistisch gezien groter geweest. Het is een open deur, maar die logica is van belang om je positie als werkgever goed in te zien. Je bent, naast zoveel andere werkgevers, voor de werkzoekenden of oriënterende werknemers één van de velen. Jullie hebben allemaal vacatures, dat is jullie overeenkomst.

Dit is helaas een gegeven en zal de komende tijd, is de verwachting, niet minder worden.

Als werkgever kunnen jullie elkaar in ieder geval een hand geven (of een elleboog tegenwoordig), het hebben van vacatures is niet uniek.

Wat maakt het verschil tussen deze werkgevers

Met het uitgangspunt dat de werkgevers met vacatures niet uniek zijn, is het meer dan ooit van belang om wél uniek te worden om op te vallen voor jouw doelgroep, de oriënterende of werkzoekende arbeidskracht. Daar zal je het verschil mee gaan maken in het gevecht om de sollicitant. 

Is dat moeilijk? 

Ja en nee is onze ervaring.

Het is niet moeilijk wanneer we zien dat er nog een heel groot deel van de werkgevers behoorlijk conservatief zijn in het werven van personeel. Op het moment dat je vernieuwend, out-of-the-box durft te zijn, heb je al zeker een belangrijke stap gezet.

Wat is er dan wel moeilijk? 

Dat heeft te maken met het totaal. Net als bij een ketting bepaalt de zwakste schakel de sterkte van deze ketting. Zo geldt dit ook voor het wervingssucces. Alleen een creatieve advertentie of post via de social media is niet de oplossing. Het complete proces bepaalt het succes. 

Waarom authenticiteit belangrijk is 

Kort en krachtig is authenticiteit te omschrijven als echt zijn. Het zal je geloofwaardigheid ten goede komen. Bij het presenteren van je organisatie schuilt het gevaar er in om alles mooier te laten zien dan de werkelijkheid is. De goede balans die je hierin moet vinden maakt dat je echt uniek wordt. Natuurlijk promoot je graag het positieve beeld, maar ongeloofwaardige verhalen komen als een boemerang bij je terug. Nieuw geworven medewerkers zullen teleurgesteld worden en je huidige medewerkers verward, je betrouwbaarheid komt onder druk te staan.

Het belang van het eerlijke verhaal

Een eerlijk verhaal is een mooi verhaal. Maar een mooi verhaal is niet per definitie een 100% succesvol verhaal. Elke organisatie kent zijn mooie en mindere, uitdagende tijden. Je hoeft echt geen heilige te zijn. Het eerlijke verhaal trekt de juiste mensen aan. Het is één van de eerste automatische selectiecriteria. Het zal de één aanspreken en de ander wellicht niet. Uiteraard is het eerlijke verhaal wel ambitieus. Ontwikkeling en groei in een positieve bedrijfscultuur bindt en maakt de buitenstaanders nieuwsgierig.

Vechten is niet meer nodig

Als je zo bezig bent met personeelswerving zal je het vinden van personeel niet meer als gevecht ervaren. Je gaat met een krachtig werkgeversmerk en creatieve en  krachtige wervingsstrategie je vacatures invullen.

Dit en nog veel meer, maak je concreet met de WeYou-methode. De 5 stappen die een complete basis vormen voor het zelfstandig werven van personeel.

Zelfstandig uitvoeren? Download de gratis whitepapers en lees de inspirerende blogs. Nieuwsgierig naar meer? Neem dan contact met ons op of plan een gratis afspraak in via de online agenda.

Wil je gelijk meer over weten of onze ervaringen horen? Kijk dan op https://weyou.nl of bel ons op 085 – 040 36 53 om hierover door te praten.

info@weyou.nl

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn