Generatie Z op de arbeidsmarkt! Ben ik daar klaar voor?!

Generatie Z (ook wel Gen Z) is de nieuwe generatie waarvoor de werkvloer plaats moet gaan maken. Deze generatie gaat zich mengen met de millennials. Hier ligt een grote uitdaging voor de werkgever. Dit zorgt namelijk voor een andere manier van werven, solliciteren en omgang met deze toekomstige medewerkers. Moet je voor deze generatie je hele visie van je bedrijf omgooien?

Zeker niet! Met een aantal aanpassingen in het proces van het werven en solliciteren, maak je al een groot verschil in het vinden van de juiste kandidaat. Maar hoe zorg je er dan voor dat deze generatie zich aangetrokken voelt tot jouw bedrijf? En hoe kan jouw bedrijf ervoor zorgen dat ze voor jou komen werken? Daar ga ik in deze blog een antwoord op geven.

Generatie Z en Millennials op de werkvloer

Het is duidelijk dat er verschil zit tussen de verschillende generaties. De millennials zijn geboren tussen 1981 en 1995 (tussen 27 en 41 jaar). Generatie Z is geboren tussen 1996 en 2015 (tussen 7 en 26 jaar). Deze twee generaties hebben veel overeenkomsten, maar ook verschillen. Eén van die verschillen is dat Gen Z ongeveer geboren is met een telefoon in hun hand. Social media is dan ook niet meer weg te denken bij deze generatie. Zij voelen zich daar helemaal in thuis! Dit houdt trouwens niet in dat millennials ondertussen niet weten hoe ze er mee om moeten gaan

| De Generatie Z is geboren met de telefoon in de hand

Gen Z is ook zeker een generatie die niet stil zit. Zij vinden het vaak belangrijk om zichzelf te blijven ontwikkelen. Dit betekent ook dat ze graag willen weten of ze door kunnen groeien. Lang blijven hangen in hun functie is dus niet meer iets van deze tijd. Ze willen graag blijvend worden uitgedaagd. Daarom is het vaak goed om te benoemen wat de mogelijke doorgroei- en ontwikkelmogelijkheden zijn in jouw bedrijf tijdens een sollicitatiegesprek. Daarnaast is ruimte geven in het indelen van hun werk ook belangrijk. De negen tot vijf- mentaliteit is er ook niet meer wat het is geweest. Gen Z vindt het fijn om hun tijd zelf te kunnen indelen en deze vrijheid te krijgen. Deze generatie werven op de methode die gebruikt werd voor de millennials is daarom ook niet meer van toepassing. Op dit moment zoekt iedereen personeel, maar hoe bereik je generatie Z?

Snelheid is belangrijk!

De snelheid waarmee jij als bedrijf reageert op de gen Z sollicitanten, is voor deze generatie ontzettend belangrijk. Vaak hebben zij meerdere sollicitaties of gesprekken met recruiters tegelijkertijd lopen. En jij wilt natuurlijk dat ze voor jou kiezen. Hierbij komt het gezegde ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’ goed van toepassing. Als jij het snelst een reactie geeft, is de kans groot dat ze deze kans als eerst aanpakken. Uit onderzoek bleek dat 20% van de sollicitanten binnen een week reactie verwacht. De meerderheid is wel iets coulanter. Zij geven een bedrijf hooguit 2 weken om te horen of ze aangenomen zijn of niet. Is dit realistisch? Dat mag jij zelf invullen, maar organisaties die snelheid in hun recruitmentproces hebben, zullen sneller deze generatie binnenhalen. In deze bizarre arbeidsmarkt is het dus belangrijk om snel te reageren om de juiste kandidaten binnen te halen.

Hoe bereik je gen Z?

InstagramSOCIAL MEDIA! Social media en snelheid zijn belangrijk in het bereiken van gen Z. Als jij deze generatie wilt werven, is het daarom belangrijk om digitaal goed bereikbaar te zijn. Daarnaast is social media ook een goed hulpmiddel om jouw bedrijf in een goed daglicht te zetten. Mogelijke kandidaten krijgen een beeld van jouw bedrijf en hoe leuk het is om voor jouw bedrijf te werken. Maar wat is dan precies nodig om gen Z te bereiken via Social Media en hoe doe je dat? Hieronder vind je een aantal tips.

Werken Bij-site
Vacatures onlineEen Werken Bij-site is een website waar je op allerlei mogelijke manieren kan laten zien dat je een aantrekkelijke werkgever bent. Hierin laat je zien hoe het is om te werken bij jouw bedrijf door middel van foto’s, video’s en verhalen van medewerkers. Hierdoor kan een toekomstige medewerker de sfeer proeven en zich identificeren met jouw bedrijf. Dit kan ook het laatste zetje zijn om de juiste kandidaat te overtuigen om te gaan solliciteren bij jouw bedrijf.

Laagdrempelig Contact
Gen Z voelt zich helemaal thuis in Social Media platformen zoals bijvoorbeeld Whatsapp, Facebook, Linkedin of Instagram. Daarom is het goed om deze platformen te gebruiken voor het werven van kandidaten. Het gebruik van deze platformen zorgt ervoor dat het contact tussen een bedrijf en een potentiële kandidaat laagdrempelig en makkelijk is. Vragen over vacatures worden sneller gesteld en de weg naar een sollicitatiegesprek is daardoor ook makkelijker en sneller. Daarnaast geven deze social media platformen ook de mogelijkheid om iets te laten zien van jouw bedrijf.

Korte sollicitatie formulieren
Om de drempel zo laag mogelijk te houden, is het goed om een kort sollicitatieformulier te hebben. Veel gegevens invullen op een formulier neemt veel tijd in beslag en dat kan ervoor zorgen dat zij het formulier minder snel invullen. Zorg dat je de basis informatie ontvangt vanuit een sollicitatieformulier. Dit zijn contactgegevens en de mogelijkheid voor het uploaden van een CV en eventueel motivatiebrief. Overige informatie is niet direct van toepassing voor een eerste gesprek. Dit kan je ook tijdens het eerste gesprek vragen. Dit geeft ook weer een gespreksonderwerp tijdens het solliciteren.

Stap voor stap
Als je bovenstaande leest, kan het overkomen alsof het veel werk is. Ik kan je vertellen, dat is het ook. Maar het hoeft niet allemaal nu te gebeuren. Het opbouwen van bovenstaande punten is een proces en elk proces neemt tijd in beslag.

| Een sterk aantrekkelijk werkgevers merk verandert ‘ad-hoc-zoeken’ in strategisch vinden

Verwacht niet dat morgen jouw probleem is opgelost. Bouw eerst aan een stevig fundament om een aantrekkelijke werkgever te zijn. Vanuit dit fundament kan je gaan bouwen aan bovenstaande punten. De praktijk wijst uit dat dit zeker de moeite waard is! Dit proces kan ingewikkeld zijn en veel tijd in beslag nemen. Deze zorg zou WeYou jou natuurlijk graag ontnemen door hierin te adviseren en ondersteunen. Meer weten over de WeYou methode? Klik op deze link om te lezen hoe de WeYou methode voor jouw bedrijf kan werken.

Wil je hier meer over weten? Kijk dan op https://weyou.nl of bel ons op 085 – 040 36 53 om hierover door te praten.

Facebook
LinkedIn