In het hedendaagse arbeidsmarktklimaat speelt employer branding een cruciale rol voor bedrijven die talent willen aantrekken en behouden. In een markt waar werknemers meer keuzemogelijkheden hebben dan ooit, is het niet genoeg om alleen een baan aan te bieden. Werknemers zoeken naar een werkgever die hen niet alleen een baan, maar ook een aantrekkelijke werkplek biedt. Een sterk employer brand helpt je bedrijf om zich te onderscheiden potentiële werknemers aan te trekken en huidige werknemers te behouden. In dit blog vertellen we hoe je employer branding effectief kunt inzetten om je bedrijf als een topwerkgever te profileren.
Deze onderwerpen kan je lezen in deze blog:
Employer branding is het proces van het creëren en onderhouden van een positief imago van een bedrijf als werkgever. Het gaat verder dan alleen het communiceren van de voordelen van het werken bij een bedrijf. Bij employer branding gaat het voornamelijk om het creëren van een positieve werkervaring voor huidige en potentiële werknemers. Een positieve branding staat of valt hiermee. Door middel van een goede onboarding, een inspirerende werkomgeving en goede ontwikkelingsmogelijkheden neem je al goede stappen in het creëren van een positieve employer branding. Het doel van dit alles is:
Het aantrekken van toptalent. Een sterk employer brand maakt een bedrijf aantrekkelijker voor potentiële werknemers. Dit kan leiden tot een grotere pool van sollicitanten en een hogere kans op het vinden van de juiste kandidaten.
In 2024 heeft het concept van employer branding een nieuwe hoogte bereikt in termen van belang en impact. Dit is voornamelijk te wijten aan diverse ontwikkelingen en veranderingen in de arbeidsmarkt en maatschappij. Een aantal redenen waarom dit steeds belangrijker aan het worden is, heeft te maken met het volgende redenen:
Voor je aan de slag gaat met allemaal tools die jouw employer branding een boost kunnen geven, is het belangrijk om bij het begin te beginnen. Verken eerst de cultuur van je eigen bedrijf en omschrijf dit voor je iets gaat uiten naar de buitenwereld over jouw employer branding.
Hieronder vind je een aantal vragen en tips om dit goed neer te zetten:
1. Weet wat je te bieden hebt
De eerste stap om een succesvolle employer branding te realiseren, is om te weten wat je te bieden hebt als werkgever. Wat maakt je bedrijf uniek? Wat zijn je waarden? Wat zijn je arbeidsvoorwaarden? Om deze vragen te beantwoorden, kun je onderzoek doen naar de arbeidsmarkt en naar de behoeften en verwachtingen van potentiële werknemers. Je kunt ook interviews afnemen met huidige werknemers om te horen wat zij waarderen aan het werken bij je bedrijf.
Als je weet wat je te bieden hebt, kun je je employer branding boodschap hierop afstemmen. Je boodschap moet congruent en overtuigend zijn zodat potentiële werknemers nieuwsgierig worden en zich er in kunnen herkennen.
2. Zorg voor een consistente boodschap
De tweede stap is om te zorgen voor een consistente boodschap in alle communicatie-uitingen, zowel intern als extern. Dit betekent dat je deze boodschap laat zien op je website, social media, in je vacatures en in je contact met potentiële en huidige werknemers. Een consistente boodschap is belangrijk omdat het vertrouwen wekt bij potentiële werknemers. Als ze zien dat je boodschap overal hetzelfde is, weten ze dat je bedrijf serieus is over haar employer branding.
3. Werk aan positieve ervaringen
Positieve ervaringen bij je huidige maar ook potentiële werknemers hebben een belangrijke rol. De beste manier om een positief imago te creëren is door positieve ervaringen te bieden. Dit kan door middel van een goede onboarding, een inspirerende werkomgeving en goede ontwikkelingsmogelijkheden. Een goede onboarding zorgt ervoor dat nieuwe werknemers zich snel thuis voelen in het bedrijf en dat ze de juiste kennis en vaardigheden hebben om succesvol te zijn. Een inspirerende werkomgeving zorgt ervoor dat werknemers gemotiveerd zijn om te werken en om zich te ontwikkelen. En goede ontwikkelingsmogelijkheden zorgen ervoor dat werknemers zich kunnen blijven ontwikkelen en groeien binnen het bedrijf.
Door te zorgen voor positieve ervaringen, creëer je een positieve reputatie als werkgever. Hier wordt over gepraat waardoor het potentiële werknemers zal aantrekken en huidige werknemers blijven.
Heb je dit allemaal voor elkaar dan wil je er natuurlijk meteen mee aan de slag! Maar vergeet niet dat er veel tijd gaat zitten in het opzetten van je employer branding. Er gaan veel voorbereidingen aan vooraf. Denk bijvoorbeeld aan content (foto’s en tekst) maken, maar ook de juiste partij zoeken waar je dit mee samen kunt doen. Een partij met ervaring hiervoor inschakelen kan een wereld van verschil maken en het proces versnellen. De tools voor employer branding zijn de middelen die je gebruikt om je boodschap over te brengen aan je doelgroep. Deze middelen kunnen zowel online als offline zijn. Hieronder vind je een aantal die veel gebruikt worden en ook succesvol zijn gebleken in de praktijk:
In deze blog is het duidelijk geworden hoe belangrijk employer branding is voor het aantrekken en behouden van werknemers. In een tijd waarin werknemers meer keuze hebben en de arbeidsmarkt blijvend krap is, maakt een sterk employer brand jouw bedrijf aantrekkelijk. Het gaat niet alleen om het vinden van nieuwe mensen, maar ook om je huidige team tevreden en betrokken te houden. Kortom, een goed employer brand is essentieel voor het succes en de groei van je bedrijf, nu en in de toekomst.
Wil je er een keer over sparren hoe je dit kan toepassen in je eigen bedrijf? Dan kan je altijd met ons contact opnemen via via weyou.nl of bel ons gerust op 085 – 040 36 53.
Creatieve advertentie campagnes zijn (met verrassende aantallen sollicitanten) voor onze klanten succesvol gebleken.
Download de GRATIS brochure en ontdek onze kracht & wat dit voor jouw organisatie kan opleveren