Employer branding

Employer Branding gaat het verschil maken

Het zal je niet ontgaan zijn, maar het is nog steeds zo dat de arbeidsmarkt flink onder druk staat. Vacatures staan lang open en de werkdruk op het bestaande personeel houdt onverminderd stand. En mocht je denken dat daar binnenkort wel een eind aan komt door de gevolgen van de Brexit, economische teruggang of wellicht automatisering, dan heb je het mis.  Ondanks dat het reële ontwikkelingskansen zijn, zal het voor de meeste werkgevers vanaf 2020 alleen maar ingewikkelder worden om nieuw personeel te vinden.

We weten namelijk wel dat de vergrijzing de komende jaren een sterke impact gaat krijgen op de arbeidsmarkt. In combinatie met de krimp van de bevolkingsgroei betekent dit een extra druk op de arbeidsmarkt. Vooral de zorg, de techniek en het onderwijs zijn de gebieden waar de pijn niet minder wordt.

Jongeren

De instroom van de jongeren binnen de arbeidsmarkt gaat steeds sterker bepalen hoe deze arbeidsmarkt er in de nabije toekomst uit gaat zien. Na de tweede wereldoorlog heeft een hardwerkende generatie het land weer opgebouwd. Deze generatie stond tot voor kort aan het roer van allerlei organisaties. Doordat deze generatie steeds meer uit de arbeidsmarkt verdwijnt en de jongere generatie aan het stuur komt ontstaat er ook een cultuurverandering. Dit is een beweging die niet tegen te houden is. Daarom mijn advies; omarm het en laat het op de beste manier aansluiten op je organisatie. Je zult er alleen maar beter van worden.

Sfeer, beleving, gevoel

De huidige werkzoekende is niet meer alleen geïnteresseerd in de inhoudelijkheid van de functie. De huidige werkzoekende wil het naar z’n zin hebben bepalend door allerlei diverse omgevingsfactoren. De huidige werkzoekende stelt eisen en zorgt dat z’n keuze aansluit op gevoel, beleving en sfeer. En uiteraard zijn de benodigde persoonlijke gesprekken hier sterk bepalend in. Maar niet alleen dat. Het imago, de ‘verhalen over’ en de ‘reviews’ van de potentiële nieuwe werkgever zijn uiteindelijk doorslaggevend voor de interesse van een sollicitant.

Meest aantrekkelijke werkgever

Dat de werkzoekende verleid moet worden, wordt steeds meer werkgevers duidelijk. Maar hoe verleid je uiteindelijk zo efficiënt mogelijk? Hoe zorg je dat je voor de sollicitant de meest aantrekkelijke werkgever wordt? Dit gaat verder dan een tafeltennistafel aanschaffen, een dartbord ophangen of misschien wel dagelijks gezond fruit laten bezorgen, bedrijfsuitjes organiseren, het bieden van een chill-room, houden van regelmatige borrels, creëren van een game-zone, etc. etc.  Een aantrekkelijke werkgever zijn gaat dieper. Het zegt iets over je cultuur, je waarden, hoe prikkel je je mensen als het gaat om autonomie, over uitdagingen of persoonlijke ontwikkeling. Wat is je visie, je leiderschapsstijl en hoe congruent ben je daarin als organisatie.

Erop of er onder

Het aantrekkelijke werkgeverschap is de basis waarop je als organisatie de stap naar ‘employer branding’ kan zetten. En let wel, het is erop of eronder. Het jaar 2020 is heel dichtbij. De organisaties die hier de tijd en energie in steken zullen overleven. De organisaties die het houden bij ‘doe maar normaal, dan doe je gek genoeg’ en daarmee basta, zullen steeds verder leeglopen. En in het ergste geval de medewerkers in de ‘gouden kooitjes’ houden, maar die allesbehalve gemotiveerd zijn.

Bij welk van deze twee verschillende werkgevers wil jij horen?

Wij helpen je.

Kijk voor meer informatie op:

www.weyou.nl

of neem contact op:

085 – 040 36 53

info@weyou.nl

Facebook
LinkedIn