Dit is hoe jij in het nieuwe jaar personeel gaat vinden

Het nieuwe jaar is begonnen en we zijn weer fris en vol energie aan de slag gegaan. In de vorige blog is besproken waarom bezinning voor een werkgever belangrijk is. Het ‘stil staan’ en nadenken over de gang van zaken binnen je organisatie kan veel inzichten geven. Daarnaast bezinnen mensen hun eigen leven ook rond het nieuwe jaar. Zijn ze nog gelukkig met het huidige werk? Krijgen zij nog energie van hun werk? Mensen kunnen dan zomaar weer ‘werkzoekenden’ worden. Daarom is het goed om rond deze tijd zichtbaar te zijn voor werkzoekenden en een heldere start te maken met de zoektocht naar personeel. In deze blog lees je de beste tips hoe jij in het nieuwe jaar personeel gaat vinden. Lees snel verder!  

Start het nieuwe jaar goed

Bij een nieuw jaar is het altijd fijn een nieuwe koers te zetten wanneer dat nodig is. En wellicht was voor jou het afgelopen jaar het vinden van personeel ook best pittig. Het nadenken over de juiste koers bij het vinden van personeel is daarom van belang. Personeel vinden is nog steeds hard werken. Om het nieuwe jaar goed te starten, zijn hieronder een aantal tips en overwegingen om over na te denken.

1. Werving in de organisatie houden of uitbesteden?

De werving helemaal uitbesteden heeft natuurlijk het voordeel dat je het zelf niet hoeft te doen. Dat scheelt veel tijd en jij kan je met andere, op dat moment, belangrijkere zaken bezig houden. Maar de praktijk is vaak heel anders. Het kost veel tijd om over te brengen wat jij belangrijk vindt. Daarnaast is het uitbesteden van werving via uitzend/recruitment bureaus vaak een dure oplossing.

Je kunt er ook voor kiezen om een groot deel van je werving binnen je organisatie te houden. Hiermee hou je de volledige controle over de werving en vanzelfsprekend scheelt dit kosten. Je kan je eigen medewerkers betrekken binnen het wervingsproces. Daarnaast zijn er veel hedendaagse wervingsmethoden die jou goed kunnen helpen. Het uitbesteden aan specialisten kan ook en is altijd nog een stuk goedkoper dan de volledige inzet van uitzend/recruitment bureaus. Maar de vraag blijft; wat werkt het beste voor jouw organisatie?

2. Gebruiken wij de moderne wervingskanalen?

De vraag die je hier kunt stellen is: Werven wij nog veel offline of maken wij al gebruik van online werven? Offline werven kan voor jullie als een ‘veilige’ methode voelen. Bij offline werven kan je denken aan kranten en/of billboards (en veel andere mogelijkheden waar geen internet voor nodig is). Maar het voordeel van online, is dat daar het grote publiek te vinden is waar je doelgroep ook nog eens specifiek te traceren is. Daarom kan online werven een goede stap zijn om mee aan de slag te gaan.

Toch hoor ik nog redelijk vaak: ‘Ik plaats mijn vacature op mijn social media pagina’s, dus wij doen het online best wel goed!’. Ja en nee. Het is zeker goed dat je daar zichtbaar en actief bent. Maar het grote publiek bereik je door online te adverteren via social media. En dit op een goede manier doen is vaak nog een kunst. Hoe bereik je de doelgroep? In welke straal ga je zoeken? Is de advertentie leuk genoeg? Dit deel uitbesteden aan een specialist is daarom vaak een goede oplossing.

3. Zijn onze vacatures aantrekkelijk omschreven en goed te lezen?

Veel vacatures lijken op elkaar qua opmaak, tekst en inhoud. Woorden zoals ‘stressbestendig’, ‘duizendpoot’ of ‘een marktconform salaris’ komen vaak voor en het zegt weinig over wat je nou precies zoekt in iemand. Stel jezelf daarom de vragen: Zijn onze vacatures onderscheidend? Zijn onze vacatures geschreven vanuit het perspectief wat vragen wij of wat bieden wij?

Je hebt een unieke organisatie en daarom heb jij genoeg redenen om jezelf te onderscheiden van andere bedrijven. Er zijn veel mogelijkheden om jouw vacatures creatief te schrijven. Maar ook de opmaak van de vacature helpt daarin mee. Als een vacature in een mooi jasje verworven zit met foto’s en korte stukken tekst, leest dit al veel makkelijker. Als voorbeeld zie je hier een vacature die zich onderscheid van andere vacatures.

4. Hoe kunnen wij ons aantrekkelijk werkgeversmerk laten zien?

Wanneer jij een aantrekkelijke werkgever bent, dan is de kans groot dat je ook tevreden personeel hebt. Zij delen graag mee in de visie en praten ook positief over de organisatie. Binnen de organisatie zit het dus goed, maar hoe laat je deze sfeer aan de buitenwereld zien? Met name om potentiële kandidaten te laten zien dat je een leuke werkgever bent en dat het dus super tof is om in jouw organisatie te werken.

Hier komt social media en/of een werken-bij website goed van pas. Door gebruik te maken van de social media bedrijfspagina en/of een werken-bij website kan jouw toekomstig personeel de sfeer proeven binnen je organisatie. Dit wekt enthousiasme en nieuwsgierigheid op bij potentiële kandidaten en maakt de kans dat ze bij jou willen solliciteren groter! Daarnaast is een werken-bij website natuurlijk ook goed voor het plaatsen van vacatures op een creatieve en leuke manier 😉

5. hoe is ons sollicitatieproces ingericht?

Een belangrijk onderdeel binnen het werven is het sollicitatieproces. Worden kandidaten die zich aanmelden snel benaderd of duurt dit een lange tijd? Tegenwoordig ‘moet’ alles snel gebeuren. Dus wanneer je lang wacht met een reactie of uitnodiging is de kans groot dat je sollicitant al ergens anders heeft gekeken (Generatie Z).  Je wilt natuurlijk voorkomen dat je goede sollicitanten verliest doordat je te traag bent in het reageren. Het is daarom goed om na te gaan of je het proces, dat vaak al jaren hetzelfde is,  moet aangepast worden naar de ‘huidige tijd’.

Plan uitvoeren

Bovenstaande punten kunnen helpen bij een frisse start in 2023 om personeel te vinden. Als je alles duidelijk hebt en weet welke koers je wilt inslaan is het alleen nog een kwestie van uitvoeren. Maar bij het plan uitvoeren komt veel kijken als je kiest om het personeel vinden in eigen beheer te houden. Je kunt daarom ook bepaalde delen uit handen geven. Denk aan het bouwen van een werken-bij website, online adverteren of het opstarten van social media.

Wij staan altijd klaar om jou te adviseren en ondersteunen hierin. Neem gerust contact met ons op om mee te denken bij jouw nieuwe koers op het gebied van personeel vinden.

Al is het maar een gesprek om je op de hoogte te brengen van de vernieuwende en goedkope manier om personeel te vinden. Voel je altijd welkom! Kijk ook eens op https://weyou.nl of bel ons op 085 – 040 36 53 om in gesprek te gaan!

Facebook
LinkedIn