enthousiast

Be proud and shout!

Wees trots en laat iedereen het weten!

Nee hoor, zeggen de meeste Nederlanders, doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Onze nuchtere Hollandse cultuur is niet van het promoten van jezelf. Aan de overkant van de plas zijn ze daar veel beter in, zelfs veel ‘too much’ wat ons betreft. Maar toch. Voor veel organisaties blijkt het een grote uitdaging om goed personeel te vinden. Een belangrijke reden hiervan is dat veel potentiële medewerkers buiten je organisatie simpelweg niet weten hoe leuk het binnen je organisatie is.

Aantrekkelijke werkgever?

Nog niet zo lang geleden sprak ik een directeur van een bedrijf. Hij vroeg mij naar mijn visie over het feit dat het voor hem zo moeilijk was om goed personeel te vinden. Ik keek hem aan en vroeg hem; ben jij dan de meest aantrekkelijke werkgever om bij te werken?

Het was even stil, maar uiteindelijk gaf de directeur aan dat het zeker de moeite waard was om binnen zijn organisatie te werken. Natuurlijk was dat voor mij nog niet voldoende en vroeg ik hem om dat uit te leggen.

De directeur schoof wat meer naar voren en vertelde toen hoe positief het team met elkaar omging, wat ze regelmatig als activiteiten met elkaar ondernamen, hoe ze bewust aan een positieve sfeer met elkaar. En en nog veel meer…. Hij vertelde enthousiast over ontwikkelingen binnen het bedrijf, de groei, de mogelijkheden om daarin mee te groeien. Ook gaf hij aan hoe belangrijk de directie het thema ‘werkgeluk’ vond en hoe ze hier als organisatie regelmatig over spraken met elkaar….

Uiteindelijk viel ik hem na een paar minuten in de reden. Hij schrok er bijna van, zo vurig was hij aan het ‘pitchen’. Zoals hij dat vertelde, vol enthousiasme en energie, sprong de vonk zeker over, zei ik hem. Sterker nog, als ik sollicitant was geweest zou ik absoluut enthousiast worden van zijn verhaal. Maar daar lag nu net het probleem, die sollicitanten bleven uit.

Ik keek hem aan en zei wel dat ik wist wat de reden was. Vol ongeloof keek hij me aan. Hoe zou ik dat nu op eens kunnen weten?

Het kleine raampje in de dikke muren.

We zaten tijdens ons gesprek in een relatief kleine spreekkamer van het bedrijf. Ik wees richting het kleine raampje binnen de dikke muren, waar je naar buiten kon kijken. Dat is het probleem, zei ik. De muren zijn te dik en je raampje te klein. Iedereen binnen deze organisatie ervaart absoluut dat dit een fijne werkomgeving is, het werkgeluk is zeker positief te noemen. Maar buiten die dikke muren, weten veel te weinig mensen dit mooie verhaal.

Een directeur die zo trots is op zijn organisatie en met zoveel enthousiasme vertelt, dat moeten toch meer mensen horen?

Be proud and shout!  

Facebook
LinkedIn