happy people

7 Eenvoudige stappen om meer sollicitanten te krijgen

7 Eenvoudige stappen om meer sollicitanten te krijgen

Vacatures invullen blijft voor veel organisaties een grote uitdaging. De druk binnen het bestaande team loopt op. Eigenlijk kunnen ze het werk niet meer aan. Nieuwe opdrachten worden uitgesteld. Andere opdrachten worden zelfs bedankt. Het werven en invullen van vacatures valt erg tegen. Het is een vak apart en daarom niet voor niets dat hier steeds vaker specialisten voor worden ingehuurd. En toch kan er met een aantal eenvoudige stappen een behoorlijk positief resultaat worden behaald met meer sollicitanten. Deze eenvoudige stappen zijn eigenlijk logische stappen die je voor een groot deel zelf kunt doen.

 

Welke stappen zijn dit dan?

 

Denk je in dat je een sollicitant bent. Na het lezen van je vacature in de krant of ergens anders ben je geïnteresseerd geraakt. Je wil meer weten en je gaat zichzelf verder oriënteren. Dit doe je hoofdzakelijk on-line en in eerste instantie via de bedrijfswebsite.  

Zorg dan voor het volgende:

1. Dat de vacatures in één oogopslag te vinden zijn

Zorg dat je link of bericht over de actuele vacatures in één oogopslag te vinden zijn wanneer de sollicitant de corporate website bezoekt. Het scrollen of zoeken naar een link van vacatures is een groot risico om de geïnteresseerde sollicitant kwijt te raken.

2. Vacature vindbaar in minimum aantal klikken

Wanneer je de aandacht van de geïnteresseerde sollicitant hebt, is het belangrijk om dit vast te houden. Dan is het extra van belang om zonder enige drempel in een vacature-omgeving te komen waardoor je de aandacht weet vast te houden.

3. Aantrekkelijke werkgever uitstraling bij vacature

Geeft de eerste indruk van de vacature-omgeving de positieve uitstraling dat je voor deze sollicitant de meest aantrekkelijke werkgever bent om bij te solliciteren? Dit is een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen om vervolgens de uitstraling hierop aan te passen.

4. Gebruik gemaakt van beeld

Een belangrijke ontwikkeling van de afgelopen jaren is de kracht van foto’s en video’s. Kijk maar naar de ontwikkelingen als Pinterest, YouTube en Instagram, om maar wat voorbeelden te noemen. Beeld wordt ook op internet steeds beter gewaardeerd en beïnvloedt dus direct de vindbaarheid. Beeld versterkt ook het idee van een goede, positieve cultuur en sfeer.

5. Persoonlijk verhaal

Het persoonlijke verhaal van de medewerkers geeft de mogelijk om ´te connecten´ op identiteit. De herkenning die je daarmee wil laten ontstaan, is een ondergeschoven optie maar te vergelijken met de kracht van ´via-via’ vinden. Je eigen medewerkers, de mogelijk toekomstige collega’s,  als ambassadeurs laten functioneren heeft zoveel meerwaarde.

6. Contactpersoon is makkelijk te vinden

Solliciteren is voor veel mensen erg spannend. Zeker wanneer er een bepaalde gevoel van (on)zekerheid mee speelt. En juist dan is het belangrijk om het persoonlijk te maken. Een persoonlijke benadering met een concrete contactpersoon geeft vertrouwen en een gevoel van veiligheid.

7. Social media is onderdeel van de wervingsactiviteiten

Eigenlijk weet iedereen wel dat er via de social media allerlei mogelijkheden zijn om te werven en om ruimte te bieden voor sollicitanten zich te oriënteren. Meestal ontbreekt de tijd en zijn de laatste berichten van lang geleden, wat uiteindelijk een averechts effect heeft. Wekelijks een berichtje geeft al een heel ander beeld.

 

Met deze 7 punten valt behoorlijk resultaat te boeken. Maar ondanks dat, is het vaak moeilijk hier tijd voor vrij te maken. Het WeYou-totaalconcept is speciaal ontwikkeld voor organisaties die het belang wel in zien, maar simpelweg andere prioriteiten stellen. 

Neem gerust contact op met het enthousiaste team van WeYou. Met alle plezier leggen we je uit wat we kunnen betekenen.

 

Facebook
LinkedIn